Gå til hovedindhold
Luk den udskriftsvenlige visning
  • 6.D fra Brøndbyøster Skole har madkundskab i marken. Foto: Anne Bech
    6.D fra Brøndbyøster Skole har madkundskab i marken. Foto: Anne Bech

Du er her

Didaktisk grundlag

Oversigt Her er et overblik over didaktikken og læringssynet bag de undervisningsmaterialer, vi har udviklet

Grundskolen:

Om materialernes didaktik og læringssyn
af Thomas Brahe

Inspiration til smag - om at aktivere elevernes forforståelse
af Peter Brodersen

Elevens virksomhed - med smagen i centrum i madkundskab
af Peter Brodersen

Kroppens tavse viden om smag - om betydningen af at smage langsomt
af Peter Brodersen

Smagsdidaktisk reflektionsteori i faget madkundskab
af Karen Wistoft

Taste as a didactic approach - enabling students to achieve learning goals - af Jacob Christensen og Karen Wistoft

Smag i madkundskab - video med Karen Wistoft fra indvielsen af Smag for Livet

Skolehaven - et frirum fuldt af læring
omtale af følgeforskning af Haver til Maver og anbefalinger v. Karen Wistoft, Mikkel Lassen og Pernille Malberg Dyg

 

Gymnasieniveau:

Smag og litteratur - den sanselige vej til læring og erkendelse i danskundervisningen
af Casper Thrane

Smag er vigtig for skønlitterære forfattere
af Casper Thrane

 

Bøger fra skriftserien SMAG:

Mod en smagspædagogik. Et kritisk litteraturreview om børn, smag og læring
af Jonatan Leer og Karen Wistoft

Perspektiver på smag
af Liselotte Hedegaard og Jonatan Leer

Smag på skolemad
af Anette Kamuk, Agnete Hoffmeyer og Charlotte Mithril

Ind i smagsoplevelsen
af Peter Brodersen og Majbritt Pless

 

Præsentationer:

Faglige smagsprøver fra konferencen Smag & Læring på DPU, april 2018

Omtalt i artiklen

E-læringskonsulent

Thomas er ansat som e-læringskonsulent ved Smag for Livet og har til opgave at udvikle læremidler, som kan bruges i undervisningen både i folkeskolen, i gymnasiet og på de uddannelsesinstitutioner, hvor undervisere uddannes. I udgangspunktet sigtes mod digitale læremidler, som kan anvendes på en række af de mest udbredte platforme, men også analoge materialer kan udvikles.

Således er Thomas Brahe manden bag Smag for Livets gratis app til lærere, Fag med Smag.

Thomas er uddannet folkeskolelærer og har en kandidatgrad i pædagogisk sociologi, samt kompetencer inden for webudvikling og brugerinterfaces.
Lektor og forsker, cand.pæd.

Fokusområde: Læring

Peter Brodersen er uddannet lærer og cand.pæd. og har et mastermodul i evalueringsteori.

Blandt Peter Brodersens interesseområder er æstetik i undervisningen, faglighed og dannelse, klasseledelse og lærerroller, differentiering og motivation, og evaluering af undervisning og læreproces.

Peter Brodersen er ansat som lektor ved University College Lillebælt ved læreruddannelsen og ved Center for Anvendt Skoleforskning. Han har igennem flere år tillige undervist på efter- og videreuddannelser og den pædagogiske diplomuddannelse.

Hos Smag for Livet vil Peter bidrage til at udvikle didaktiske begreber og modeller om smag, undervisning og dannelse, der kan anvendes i lærer- og pædagoguddannelsen. Dertil kommer idéudvikling vedrørende læremidler til faget Madkundskab på læreruddannelsen.

Professor (mso), Ph.d.

Professor (mso), Ph.d., Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet.

Karen Wistoft er medlem af Smag for Livets centerledelse og ansvarlig for fokusområdet Læring.

Karen Wistoft er professor på området for læring, madkundskab, smag og trivsel i skolen, ved Danmarks institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.

Hun forsker i læring, madkundskab, smag og trivsel i grundskolen med særligt fokus på eksperimentel undervisning, oplevelser og handling – også i udeskoler og skolehaver. Hendes forsknings- og formidlingsprojekter har sigte på at skabe en ny smagspædagogik og -didaktik.

Lektor

Fokusområde: Læring

Liselotte Hedegaard er medlem af Smag for Livets centerledelse. Hun er ansat ved University College Lillebælt, hvor hun varetager projektledelsen af UCLs arbejde i Smag for Livet.

Liselotte Hedegaard har en baggrund i filosofi. Hendes forskningsinteresser retter sig mod sanseerfaring, særligt indenfor rammerne af fænomenologisk undersøgelse. I praksis arbejder hun med, hvordan sanseerfaring, specielt smag, kan anvendes i det pædagogiske og didaktiske arbejde.

 

Postdoc, ph.d. - Mag.art.

Jonatan Leer er postdoc på DPU, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet under Smag for Livet i hovedområde 1: Læring.

Jonatan forsker i smagspædagogik og madkultur. Han er særligt optaget af koblingen mellem mad og maskulinitet, samt af kulturelle repræsentationer af smag og mad. For tiden er han særligt optaget af gastronationalisme og af smagsnostalgi.

Jonatan har forfattet ph.d.-afhandlingen Ma(d)skulinitet (2014) om maskulinitet i moderne europæiske madprogrammer. Endvidere har han publiceret adskillige artikler om madkultur og køn bl.a. Strange Culinary Encounters (Food, Culture and Society, 2015) og Madlavning som maskulin eskapisme (Norma: International Journal of Masculinity Studies, 2013). Jonatan er også redaktør af antologien Media Food, som udkommer i Ashgates Critical Food Studies-serie i 2016.

Jonatan har også forfattet mere end 50 populærvidenskabelige klummer om madkultur i bl.a. Magisterbladet og CO-Søfart, og han har en fortid som restaurantanmelder og kogekone.

Cand.pæd. i didaktik, læremiddelredaktør
 

Cathrine Terkelsen er smagsambassadør og ansat som projektmedarbejder og  læremiddelredaktør i Smag for Livet. Her har hun til opgave at udvikle og redigere læremidler, som skal bruges i bl.a. folkeskolens undervisning. Læremidlerne er tilgængelige i Smag for Livets gratis app til lærere, Fag med Smag.

Cathrine underviser derudover i faget Madkundskab på Læreruddannelsen Fyn.

Cathrine er cand.pæd. i didaktik (dansk) og desuden uddannet lærer med linjefag i madkundskab, idræt, svømning og dansk.

I sit speciale har hun fordybet sig i, hvordan smagsoplevelser kan inddrages i skriveaktiviteter i danskundervisningen.

Cand. pæd. soc.

Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet.

Fokusområde: Læring.

Mikkel Lassen er kandidat i pædagogisk sociologi og interesserer sig for sundhedspædagogik og styringsteknologier (governmentality) i sundhed.

Mikkel er videnskabelig assistent i Smag for Livet. Han assisterer og er med til at udvikle forskellige projekter i Smag for Livets regi. 

Antropolog, lektor, ph.d.

Susanne Højlund er lektor i antropologi ved Institut for Kultur og Samfund - Antropologi og Etnografi på Aarhus Universitet. Her arbejder hun med emnet smag i antropologisk madforskning.

I Smag for Livet undersøger og formidler hun, hvordan børn skaber og deler viden om smag.

Susanne Højlund var desuden hovedkraften og idekvinden bag det internationale symposium Creative Tastebuds på Aarhus Teater i september 2017.

Lektor, master i sundhedspædagogik (MSU), lærer

Majbritt Pless er lektor ved Læreruddannelsen på Fyn, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor hun underviser i faget madkundskab.

Majbritt Pless har igennem mange år arbejdet med børn, mad og sundhed. I Smag for Livet arbejder hun i praksis med at udvikle undervisningsforløb og forankre Smag for Livets projekter på læreruddannelsen. Hun har også stået bag konkurrencen Madkamp - DM i Madkundskab.