Gå til hovedindhold
Luk den udskriftsvenlige visning

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

  • 0. klasse på Kongeskærskolen med deres landkort over Bornholms smage. Foto: Stagbird
    0. klasse på Kongeskærskolen med deres landkort over Bornholms smage. Foto: Stagbird

Du er her

Smagen kan bruges i alle skolens fag

Søger...

Artikel Kan smag bruges som emne og undervisningsværktøj i alle skolens fag og på alle klassetrin? Ja, svarede elever og lærere på Kongeskærskolen, som gennemførte temaugen “Smag i alle fag"

"Det mest spændende, vi har lært i denne uge, var at lære om tang og om smagsløgene og om smagene."

"Man lærer en masse ting, som man slet ikke vidste, og man tænker måske lidt mere over, hvad man spiser."

Sådan lød nogle af elevernes tanker om temaugen "Smag i alle fag", som samtlige elever og lærere i 0. - 8. klasse på Kongeskærskolen i Allinge gennemførte sammen med Smag for Livets forskere og formidlere.

Ambitionen var at bruge smag - og elevernes æstetiske erfaringer - som en indgang til læring i alle skolens fag. Smag kan bruges både som emne og som undervisningsværktøj på alle klassetrin og i alle fag, lød hypotesen.

Og efter en uge med osteproduktion, tangsmagning, dufte og erindringer, spiselige planter, sennepsfremstilling og mayonnaise-beregninger, gelekirsebær, smags-landkort og meget mere er konklusionen, at påstanden er sand: Smagen kan bidrage til læring i alle fag.

En milepæl - og et nyt undervisningsmateriale

Smag for Livets koordinator, Mikael Schneider, som selv var med under temaugen, er glad for, at temaugen og dens overordnede ide lykkedes:

"Det var en stor fornøjelse at arbejde med alle eleverne, og at se hvordan de med stor begejstring viste den nye viden frem for forældrene til et åbent hus-arrangement. Vi kan nu med bevis sige, at det er muligt at bruge smagen som både undervisningsværktøj og emne ind i alle fag og på alle klassetrin. Det er en meget vigtig milepæl for os."

Temaugen skal senere munde ud i et fuldt færdigt og didaktiseret undervisningsmateriale, som stilles frit til rådighed for lærere i folkeskolen.

Fotograf Torben Hjorth fulgte med i klasserne undervejs og spurgte eleverne om, hvad de lærte. 

Hvad kan man fx smage, når man går en tur i det fri, lød spørgsmålet for 3. klasse i natur/teknologi, som gik udenfor med en naturvejleder:

I engelsk på 5. klassetrin var der erindringer og dufte på skemaet. Hvilke minder bringer kanelduft frem, og hvordan beskriver man en smag på engelsk?

Madkundskab og natur/teknologi for 6. klasse bød bl.a. på osteproduktion og undersøgelser af, hvad mælk egentlig består af:

Og endelig opsummerede eleverne temaugen med disse refleksioner:

"Smag i alle fag"-temaugen bliver også vist frem ved Folkemødet på Bornholm 16 - 19. juni 2016, hvor elever fra Kongeskærskolen viser politikere, debattører og gæster, hvad de har lært.

Omtalt i artiklen

Projektkoordinator

Mikael Schneider er videnskabsjournalist, cand.scient. i humanbiologi og ph.d. i sundhedsvidenskab.

Han er projektkoordinator i GastroLabCollege. I Smag for Livet var han centrets projektkoordinator og en del af ledelsen. Hans rolle var at koordinere, facilitere og formidle Smag for Livets projekter, tværfaglige arbejde og nye samarbejder med eksterne partnere.

Han er en af seks faglige redaktører bag bogen Gastrofysik og smagshåndværk (Praxis, 2024).

Sammen med Eva Rymann har han udgivet bogen Sådan smager børn. Den videnskabelige forklaring på, hvad dit barn vælger at spise - og hvorfor (Gyldendal, 2018) og En festival af smag (Smag for Livet Forlag, 2021).