Gå til hovedindhold
Luk den udskriftsvenlige visning
  • Natur og naturfænomener bringes ind i børns hverdag via aktiviteterne i Science i børnehøjde. Foto: Simon Sørensen
    Natur og naturfænomener bringes ind i børns hverdag via aktiviteterne i Science i børnehøjde. Foto: Simon Sørensen

Du er her

Til daginstitutioner - natur og naturfænomener: Science i børnehøjde

Undervisningsmateriale Vi har oplevet stor efterspørgsel på hæftet “Science i børnehøjde” med ideer til aktiviteter i daginstitutioner. Du kan downloade hæftet fra denne side.

Hvordan arbejder man pædagogisk med smag sammen med førskolebørn? Hvad sker der egentlig, når børn prøver at ryste smør, lave vandraketter eller andre forsøg?

De svar giver vi i Science i børnehøjde - et hæfte med en række forsøg, der kan laves sammen med børn og som alle er relateret til Natur og Naturfænomener i læreplanen for daginstitutioner.

Det er blevet til i forbindelse med et projekt, der havde til formål at introducere pædagogstuderende til nye måder og aktiviteter til at arbejde med matematik og naturvidenskab. Dette forløb mundede ud i aktiviteterne beskrevet i hæftet.

Science i børnehøjde-hæftet er pt. ikke tilgængeligt i trykt form, men den elektroniske version kan downloades via linket her:

Download Science i Børnehøjde her (pdf-format)

Omtalt i artiklen

Adjunkt, ph.d.

Morten Christensen er ph.d. i molekylær biofysik fra SDU. Han er brobygger i Smag for Livet, hvor han både bedriver forskning, udvikling af undervisningsmaterialer, brobygning og formidling. Han arbejder med gastrofysik og  har særligt fokus på formidling af smag og gastronomiens fysik og kemi til studerende på university colleges og elever på gymnasier, erhvervsuddannelser, og grundskolen.

Morten Christensen bruger køkkenet som et såkaldt GastroLab, som er en kombination af et køkken og et laboratorium.