TværfagligGrundtilberedningSkolebesøg Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Aktiviteter i forløbet 1 Med smagen i centrum. Dag 1 2 Vi smager med alle sanserne. Kunsten af anrette og tilsmage et måltid. Dag 2 3 Det grønne og smagfulde valg. Dag 3 Forfattere: Lone Kristensen | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Hvordan kan man tilsmage en suppe, så den får den rette balance? Og hvad vil det overhovedet sige at smage og tilsmage mad? Den første dag i køkkenet bydes eleverne indenfor til en dag med grundsmagene i centrum. Eleverne introduceres for de fem grundsmage i deres rene form og grundsmagende sættes i spil i køkkenerne, når eleverne skal tilberede smagefulde supper. Aktivitet11. dag: Med smagen i centrum. Materialet indeholder en teoretisk del, der giver eleverne en forståelse for de fem grundsmage, og hvordan man smager. Man kan med fordel bruge de vedhæfte slides fra forløbet "Besøg fra grundskolen" til en introducerende aktivitet. 2Teori: Om grundsmage, tilsmagning og anretning af supper Det følgende materiale kan bruges som inspiration til den teoretiske del af undervisningen, inden eleverne går i køkkenet. De fem grundsmage: (aktivitet) Lav supper der smager(plakat) 3Den praktiske del: Så går vi i køkkenet. Det vedhæftede kompendium indeholder tre opskrifter, der giver eleverne mulighed for, at eksperimentere med smagen og dens mange nuancer. Første dag i køkkenet. LæringsmålLæringsmålJeg kender til de fem grundsmage og kan sætte ord på smagene. Jeg kan tilsmage mad med udgangspunkt i de fem grundsmage. Jeg er i stand til at sætte ord på tekstur.