Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

De svære fonemer

Dansk
Indskoling
Forfattere:  Lise Holm

Den fonologiske opmærksomhed er vigtig for læseindlæringen. I dette materiale tager vi fat på tre svære fonemer, der ofte volder problemer, nemlig de to a-lyde, det bløde og det hårde d og nasallyden ng. At få styr på disse fonemer og afledte fonemer vil typisk hjælpe eleverne godt videre i læseindlæringen. De tre aktiviteter om svære fonemer er ikke kronologiske og afhængige af hinanden. Man kan med fordel arbejde med alle tre lyde eller bruge den aktivivtet, der passer til fonemudfordringerne i sin elevgruppe. Aktiviteterne tager udgangspunkt i læring via smag og skal afsøge muligheden for, at smag kan lagre sig i kroppen som tavs viden og give fonemerne/lydene noget at læne sig op ad. Gad vide, hvilken a-lyd der smager bedst? Er det mon lettere at huske de to d-lyde, hvis de retter sig mod noget, der smager dejligt og noget der er ”ad!”? Eller vil -ng lyden være nemmere at få øje på, når den smager af Mango?

Aktiviteter i forløbet

Det er målet, at eleverne skal blive opmærksomme på de to a-lyde og få større erfaring i at læse ord, hvor de indgår. Særligt [α] som appelsin kan være vanskeligt for eleverne at høre, da lyden ikke læner sig op ad bogstavets navn, men er en betinget udtale. Det er godt at få helt styr på disse to lyde tidligt i læseindlæringen, så eleverne kan komme i gang med at læse flere ord. Det er desuden målet, at eleverne får erfaring med at stave ord med de to a-lyde.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Læsning
Faglige temaer
  • Fonemer
  • Afkodning
  • Stavning
  • Lydret læsning
Aktivitetstyper
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Dansk
  • Indskoling
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Læsning
  • Fonemer
  • Afkodning
  • Stavning
  • Lydret læsning
Det er målet, at eleverne skal blive opmærksomme på de to d-lyde og få større erfaring i at læse ord, hvor de indgår. Særligt det bløde d kan være vanskeligt for eleverne at høre. Det er desuden målet, at eleverne får erfaring med at stave ord med de to d-lyde.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Læsning
Faglige temaer
  • Fonemer
  • Afkodning
  • Lydret læsning
  • Stavning
  • Smagssansen
  • De fem grundsmage
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Duft
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Dansk
  • Indskoling
  • Sans
  • Duft
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Læsning
  • Fonemer
  • Afkodning
  • Lydret læsning
  • Stavning
  • Smagssansen
  • De fem grundsmage
Eleverne skal bl.a. gennem smagsoplevelser med mango blive opmærksomme på ng-lyden og få større erfaring i at læse ord, hvor den indgår. Nasalerne volder ofte problemer for eleverne, og særligt ng-lyden kræver ekstra opmærksomhed at få styr på, da dette fonem består af to bogstaver. Dette, samt hvordan smag kan bidrage didaktisk, forklares yderligere under uddybende. Det er desuden målet, at eleverne får erfaring med at stave ord med ng-lyden.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Læsning
Faglige temaer
  • Fonemer
  • Afkodning
  • Lydret læsning
  • Stavning
  • Smagssansen
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Duft
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Dansk
  • Indskoling
  • Sans
  • Duft
  • Smag
  • Læs
  • Skriv
  • Læsning
  • Fonemer
  • Afkodning
  • Lydret læsning
  • Stavning
  • Smagssansen