Den fonologiske opmærksomhed er vigtig for læseindlæringen. I dette materiale tager vi fat på tre svære fonemer, der ofte volder problemer, nemlig de to a-lyde, det bløde og det hårde d og nasallyden ng. At få styr på disse fonemer og afledte fonemer vil typisk hjælpe eleverne godt videre i læseindlæringen. De tre aktiviteter om svære fonemer er ikke kronologiske og afhængige af hinanden. Man kan med fordel arbejde med alle tre lyde eller bruge den aktivivtet, der passer til fonemudfordringerne i sin elevgruppe. Aktiviteterne tager udgangspunkt i læring via smag og skal afsøge muligheden for, at smag kan lagre sig i kroppen som tavs viden og give fonemerne/lydene noget at læne sig op ad. Gad vide, hvilken a-lyd der smager bedst? Er det mon lettere at huske de to d-lyde, hvis de retter sig mod noget, der smager dejligt og noget der er ”ad!”? Eller vil -ng lyden være nemmere at få øje på, når den smager af Mango?
Aktiviteter i forløbet
- Læsning
- Fonemer
- Afkodning
- Stavning
- Lydret læsning
- Smag
- Læs
- Skriv
- Læsning
- Fonemer
- Afkodning
- Lydret læsning
- Stavning
- Smagssansen
- De fem grundsmage
- Sans
- Duft
- Smag
- Læs
- Skriv
- Læsning
- Fonemer
- Afkodning
- Lydret læsning
- Stavning
- Smagssansen
- Sans
- Duft
- Smag
- Læs
- Skriv