Mad og smag, samt måden det indtages på, kan have indflydelse på, hvem vi er – ikke blot på et personligt plan, men også i en social kontekst. Dette ses bl.a. i menneskets brug af mad i ritualer. I dette forløb er der fokus på, hvilken rolle mad og smag kan spille i ritualer - hvad gør maden og dens smag ved os mennesker, når den indtages i forbindelse med et ritual? Forløbet tager fat i det jødiske påskemåltid seder, den kristne nadver og til slut overgangsritualet i en religiøs og ikke-religiøs kontekst. Eleverne skal lære, at indtagelse af mad kan bruges i ritualer til at påvirke vores følelser og få måltidet til at betyde mere. I ritualet bliver maden og smagen til en genstand, som indeholder symbolsk værdi, der rækker ud over den selv. Eleverne skal arbejde med, hvordan denne symbolværdi kan have mange forskellige betydninger og virkninger på folk. Eleverne får til slut også mulighed for at opfinde og udføre deres eget overgangsritual og pålægge dette en symbolsk betydning.
Aktiviteter i forløbet
- Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
- Ritual
- Tro
- Jødedom
- Seder
- Påske
- Pesach
- Exodus
- Smag
- Snak
- Læs
- Skriv
- Kristendom
- Ritual
- Tro
- Kristendom
- Nadver
- Konfirmation
- Højmesse
- Gudstjeneste
- Jesus
- Smag
- Duft
- Sans
- Snak
- Skriv
- Ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
- Ritual
- Tro
- Overgangsritual
- Fase
- Rollespil
- Smag
- Duft
- Sans
- Snak
- Spil