Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Baggrundsviden: Smagens fysiologi og psykologi

Tværfaglig
Forfattere:  Thomas Brahe, Mathias Porsmose Clausen, Morten Christensen, Per Møller, Ole G. Mouritsen, Klavs Styrbæk, Marie Damsbo-Svendsen, Eva Rymann, Mikael Schneider

Du finder her et udvalg af tekster, artikler og bøger om smag udgivet af Smag for Livet. Teksterne hænger ikke nødvendigvis direkte sammen med bestemte undervisningsforløb men har en informativ baggrundskarakter for dig, som er nysgerrig på, hvordan smagens såvel fysiologiske og psykologiske som pædagogiske dimension hænger sammen.

Aktiviteter i forløbet

Hvad der sker, når vi "smager"? Teksten her introducerer til koblingen mellem fysiologiske og psykologiske funktioner.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smag med alle sanser
  • Smagens fysiologi
  • Smagens psykologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smag med alle sanser
  • Smagens fysiologi
  • Smagens psykologi
Hvad betyder grundsmagene for vores evne til at "sanse" råvarernes egnethed i forhold til forskellige kropsfunktioner og sundhedsaspekter?
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Smagssansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagens psykologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • De fem grundsmage
  • Smagssansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagens psykologi
Hvad er smagsløg, hvor sidder de, og hvad bruger vi dem til? Dette kan teksten her give dig svar på.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • De fem grundsmage
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens fysiologi
  • De fem grundsmage
Smagsreceptorer er molekyler, der sidder på smagscellernes overflade. De kan genkende enten sød, umami eller bitter. Når den grundsmag, som receptoren kan genkende, er tilstede, giver receptoren signal til cellen og videre til hjernen.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
Samspillet mellem smags-, lugte- og følesansen samt vores sans for stærkt giver madens smag - også kaldet flavour.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Smag med alle sanser
  • Lugtesansen
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens fysiologi
  • Smag med alle sanser
  • Lugtesansen
Madens smag har en fysisk dimension: Teksturen. Det, vi mærker og føler, og som er afgørende for om vi kan lide maden.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Smagens fysiologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Tekstur
  • Smagens fysiologi
Signaler fra lugtesansen i næsen udgør en stor del af det, vi normalt opfatter som smag. Teksten her udfolder lugtesansens betydning for smag.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Lugtesansen
  • Smagens fysiologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Lugtesansen
  • Smagens fysiologi
Tallerkenens farve har betydning for hvordan maden smager, hvor godt vi kan lide den - og hvor meget vi spiser af den. Sensoriker Per Møller giver her en række eksempler på, at madens smag påvirkes af mere, end vi indtil for nylig troede.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens psykologi
  • Smag med alle sanser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens psykologi
  • Smag med alle sanser
Man er aldrig i tvivl, når maden smager stærkt. Men stærk smag er ikke en grundsmag - det er vores smertesans, der aktiveres af det stærke.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Trigeminalsansen
  • Chili
  • Smag med alle sanser
  • Smertesansen
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens fysiologi
  • Trigeminalsansen
  • Chili
  • Smag med alle sanser
  • Smertesansen