„Speaking with and about foods” er et forløb til engelskundervisningen i udskolingen med aktiviteter, der spænder bredt over engelskfagets kompetence- og indholdsområder. Fælles for dem alle er smagen som det centrale omdrejningspunkt. Smagen skal give aktiviteterne en sanselig substans og nye muligheder for æstetiske oplevelser, der understøtter elevernes sprogtilegnelsesproces. Udgangspunktet for aktiviteterne er et funktionelt sprogsyn, hvilket målet med faget engelsk også fremhæver. „Sprogets funktion er interaktionelt ved at være et redskab til kommunikation, både mundtligt og skriftligt” (Borck Larsen, 2014). Sproget får sin betydning ud fra de kontekster, det indgår i, og i henhold til temaet smag er sproget et redskab til at dele erfaringer og kommunikere generelt om smag og smagsoplevelser, og sprogets variation kan på denne måde være med til at skærpe opmærksomheden på, hvordan vi taler om smag.
Aktiviteter i forløbet
- Mundtlig kommunikation
- Ordforråd
- Funktionelt sprogsyn
- Snak
- Lyt
- Erindr
- Beskriv
- Mundtlig kommunikation
- Fonetik
- Ordforråd
- Tongue twisters
- Snak
- Lyt
- Skriftlig kommunikation
- Mundtlig kommunikation
- Ordforråd
- Smagsoplevelser
- Snak
- Beskriv
- Skriv
- Erindr
- Smag
- Mundtlig kommunikation
- Kultur og samfund
- Ordforråd
- Madkultur
- Snak
- Beskriv
- Undersøg
- Kultur og samfund
- Mundtlig kommunikation
- Skriftlig kommunikation
- Reklamer
- Ordforråd
- Madkultur
- Lyt
- Snak
- Smag
- Skriv