Gå til hovedindhold

Du er her

Blæksprutterne kommer

Natur/teknologi
Madkundskab
Mellemtrin
Forfattere:  Thomas Brahe, Anne Torpegaard Festersen, Cathrine Terkelsen

Findes der virkelig blæksprutter i havene omkring Danmark? Hvordan ser de ud? Og er det virkelig rigtigt, at blæksprutter har hele tre hjerter? Disse spørgsmål, og mange flere, kan eleverne blive klogere på i dette undervisningsforløb, hvor de bl.a. skal undersøge blækspruttens indre og ydre. Eleverne kan gennem aktiviteterne i forløbet stifte bekendtskab med forskellige blækspruttearter, blækspruttens levesteder, anatomi og ikke mindst blive klogere på, hvordan blæksprutterne smager og kan tilberedes i køkkenet.

Aktiviteter i forløbet

Eleverne skal, til lyden af havet og ved hjælp af forskellige ledetråde, komme frem til den erkendelse, at der lever blæksprutter i de danske farvande. De får også en indledende fornemmelse af, at blæksprutten er en spændende art med kæmpeøjne og sugekopper.
Fag
Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Undersøgelse
  • Modellering
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Blæksprutter
Aktivitetstyper
  • Lyt
  • Snak
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Lyt
  • Snak
  • Blæksprutter
  • Undersøgelse
  • Modellering
  • Perspektivering
Eleverne bevæger sig i denne aktivitet ind i blæksprutternes forskellige arter. Her skal eleverne, gennem et spil med informationskort, finde det blækspruttebillede, der passer til den korrekte information. Eleverne skal arbejde sammen i par eller små grupper, hvor de gerne skulle erfare, at der findes mange forskellige former, størrelser og farver på blæksprutter.
Fag
Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Undersøgelse
  • Modellering
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Blæksprutter
Aktivitetstyper
  • Beskriv
  • Snak
  • Undersøg
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Beskriv
  • Snak
  • Undersøg
  • Blæksprutter
  • Undersøgelse
  • Modellering
  • Perspektivering
Tre hjerter og blåt blod! Kan det virkelig passe? I denne aktivitet skal eleverne helt ind under huden på blæksprutten og få et indblik i blækspruttens fascinerende anatomi. Aktiviteten er opbygget med en grad af valgfrihed, så det er op til den enkelte lærer at vurdere, om det er muligt at indkøbe hele blæksprutter, som eleverne selv skal ordne og rense.
Fag
Natur/teknologi, Madkundskab
Kompetenceområder
  • Undersøgelse
  • Modellering
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Blæksprutter
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Beskriv
  • Udskær
  • Undersøg
  • Natur/teknologi
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Snak
  • Beskriv
  • Udskær
  • Undersøg
  • Blæksprutter
  • Undersøgelse
  • Modellering
  • Perspektivering
På verdensplan er bestanden af blæksprutter stigende i alle områder, samtidig med at fiskebestanden er dalende. Det gør blæksprutter til et godt, bæredygtigt alternativ til fisk. Hvordan blæksprutterne så smager og kan tilberedes, kan eleverne afprøve i køkkenet i denne aktivitet.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Undersøgelse
  • Modellering
  • Perspektivering
Faglige temaer
  • Blæksprutter
Aktivitetstyper
  • Lav
  • Smag
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Mellemtrin
  • Lav
  • Smag
  • Blæksprutter
  • Undersøgelse
  • Modellering
  • Perspektivering