Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Baggrundsviden: Smag fra naturen

Madkundskab
Tværfaglig
Natur/teknologi
Forfattere:  Eva Rymann, Majbritt Pless, Cathrine Terkelsen, Liselotte Hedegaard, Mikkel Lassen, Lise Brunk, Klavs Styrbæk

Du finder her et udvalg af materialer fra Smag for Livet omhandlende smag i tilknytning til naturen. Teksterne hænger ikke nødvendigvis direkte sammen med bestemte undervisningsforløb men har en informativ baggrundskarakter for dig, som er nysgerrig på, hvordan naturligt forekommende råvarer m.v. kan indgå som en smagstilgang i forbindelse med fødevareproduktion og tilbredning af mad.

Aktiviteter i forløbet

Her finder du 3 korte videoer, som kan inspirere til en sanketur i skoven, i byen eller på stranden.
Fag
Madkundskab, Tværfaglig, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Undersøgelse
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Vilde planter
Aktivitetstyper
  • Se
  • Madkundskab
  • Tværfaglig
  • Natur/teknologi
  • Se
  • Undersøgelse
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
  • Vilde planter
5. a fra Tarup Skole har været på Vigelsø - en ubeboet ø i Odense Fjord - med kokkene fra Styrbæks for at plukke vilde urter og fange.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Vilde planter
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsoplevelser
  • Vilde planter
  • Madlavning
Skolehaver giver ikke kun jord under neglene, viden om naturens kredsløb og lyst til at smage ny mad. Her udvikler eleverne også sociale kompetencer, får nye fællesskaber og forebygger mobning, viser følgeforskning af Haver til Maver-konceptet.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Madmod
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Madmod
Lærerstuderende afprøvede, hvordan skolehaver kan være en ressource for eleverne i madkundskab
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsoplevelser
Vores smagspartnere, 6.D fra Brøndbyøster Skole besøgte Krogerup Avlsgaard og lavede mad i gårdens udekøkken.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Råvarekendskab
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsoplevelser
  • Råvarekendskab
Hvordan kan børn lære at kende forskel på forskellige æblesorter og deres smag? Denne artikel til inspiration beskriver en temaudflugt gennemført af 5.a. fra Tarup Skole i Odense i samarbejde med Smag for Livet
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Æbler
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsoplevelser
  • Æbler
Undervisning i plantediversitet og økologi er en stor oplevelse, når man selv kan høste, tilberede og spise sin mad i det fri.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Råvarekendskab
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Madlavning
  • Smagsoplevelser
  • Råvarekendskab
Hvordan kan viden, smagsoplevelser og test af forskellige tilberedninger inspirere unge i et uddannelsesforløb? Smagsambassadør Lise Brunk har tilrettelagt en række workshops for et hold unge fra Byhøjskolen i København.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madglæde
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Madglæde
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
Smagen af vildt bliver helt særlig, når man også overværer udskæringen af dyret. Smag for Livet-eleverne fra Brøndbyøster Skole fik en stor oplevelse, som de efterfølgende kaldte “Det’ vildt - fra mord til bord”.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Råvarekendskab
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsoplevelser
  • Madlavning
  • Råvarekendskab
Faglærer Simon Sørensen fra Food College Aalborg, som er Smag for Livet-partner, havde koordineret et udendørs læringsforløb med smag som omdrejningspunkt i Østerådalen i Aalborg. Artiklen her beskriver, hvad der skete i forløbet.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsoplevelser
Det er ikke hver dag i Danmark, der spises melorme eller tang. Men globalt set har vi knappe ressourcer, og det kan derfor blive nødvendigt i fremtiden at finde nye, alternative fødevarer. Men hvordan smager det egentligt, og hvad kan vi spise fra naturen?
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Insekter
  • Tang
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Insekter
  • Tang
6.d fra Tingløkkeskolen i Odense afprøvede undervisningsforløbet ”Insekter, orme, tang og planter” i Smag for Livets madkundskabslokale. 
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Fødevarebevidsthed
  • Madlavning
Hvad skal der til for at spiselige insekter kan blive en ingrediens i hverdagskøkkenet? Et hold lærerstuderende har udforsket melorme, fårekyllinger og buffalo-orme i madkundskabslokalet.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Insekter
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Insekter
Eleverne fra 5.A på Tarup Skole har sammen med STYRBÆKS gennemført Smag for Livets undervisningsforløb “Grisen og Smagen”, som bl.a. rummer gårdbesøg og tilsmagning med krydderurter.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Tilsmagning
  • Krydderurter
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Tilsmagning
  • Krydderurter