Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Baggrundsviden: Børn, smag og pædagogik

Madkundskab
Tværfaglig
Dansk
Forfattere:  Patricia DeCosta, Per Møller, Michael Bom Frøst, Annemarie Olsen, Eva Rymann, Karen Wistoft, Lars Qvortrup, Mikkel Stovgaard, Mathias Merrild Thorborg, Helle Huss Bjerre, Barbara Vad Andersen, Cathrine Terkelsen, Thomas Brahe, Peter Brodersen, Anette Kamuk, Liselotte Hedegaard

Du finder her et udvalg af tekster, artikler og bøger om smag udgivet af Smag for Livet. Teksterne hænger ikke nødvendigvis direkte sammen med bestemte undervisningsforløb men har en informativ baggrundskarakter for dig, som er nysgerrig på, hvordan smagens såvel fysiologiske og psykologiske som pædagogiske dimension hænger sammen.

Test

Aktiviteter i forløbet

Madmodige Børn - et inspirationskatalog til forældre og andre voksne, der gerne vil støtte deres eller andres børn i at udvikle madglæde, spise varieret og prøve ny mad.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madmod
  • Madglæde
  • Neofobi
  • Kræsenhed
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Madmod
  • Madglæde
  • Neofobi
  • Kræsenhed
Opskriften på madglade børn og voksne: Slip tøjlerne og lad børnene selv bestemme.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madglæde
  • Måltidsanledninger
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Madglæde
  • Måltidsanledninger
Når man arbejder med smagen i madkundskab, har eleverne høje forventninger til, at de lærer noget, viser et nyt studie.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
Mad og måltider i skolen handler ikke kun om, at maden er sund, men også om, at de fysiske-, organisatoriske-, sociale-, og pædagogiske rammer om måltiderne understøtter, at elever kan spise sundt med andre og nyde deres mad, hvad enten det er madpakker eller skolemad. Trods øget opmærksomhed på skolemad har betydningen af forskellige rammer for mad og måltider i skolen hidtil været uklar. Med denne rapport kortlægges dansk og international forskning på området systematisk. Rapporten konkluderer, at rammerne har stor betydning for elevernes a) fysiske, sociale og mentale sundhed herunder lyst til at spise sundt, b) læringsforudsætninger og c) sociale og faglige trivsel. Samtidig peger forskningskortlægningen på, at interventioner, hvis de skal være effektfulde, bør være multikomponente, indeholde sund, velsmagende og indbydende mad indtaget i mindre spisegrupper samt involvere eleverne i udformningen og styringen af skolemåltidets rammer.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • Sundhed
Faglige temaer
  • Måltider
  • Madglæde
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Måltider
  • Sundhed
  • Madglæde
Du finder her en engelsksproget opridsning af de 7 smagsdimensioner, som professor Karen Wistoft samt professor Lars Qvortrup identificerer. Dokumentet er et såkaldt 'handout' - et oplæg til undervisning i New York d. 27. marts 2018 ifm. Claus Meyers gastro-kvalificeringsprogram for unge.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens psykologi
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Diskurser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens psykologi
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Diskurser
7-8-årige piger vil typisk helst have, at forskellige slags mad ligger hver for sig på tallerkenen, og større børn vil typisk gerne have, at ingredienserne er blandet sammen, viser ny dansk forskning fra Smag for Livet.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madmod
  • Madglæde
  • Måltider
  • Smagens psykologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Madmod
  • Madglæde
  • Måltider
  • Smagens psykologi
I denne artikel giver jeg et eksempel på, hvordan du kan anvende smagsoplevelser som et middel til at igangsætte skriveprocesser i danskundervisningen. Eksemplet stammer fra afprøvningen af et undervisningsmateriale, som jeg udviklede i forbindelse med mit speciale på kandidatuddannelsen i didaktik (dansk).
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Skriveøvelser
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Dansk
  • Skriveøvelser
  • Smagsdidaktik
Måske er det slet ikke så vigtigt, om der står ”supersund” eller ”smager godt” på en farvestrålende emballage, når børn skal vælge grøntsager. Det, der især betyder noget, er, om børnene kender og kan lide grøntsagen – for så vælger de den.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens psykologi
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens psykologi
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
Smag er en helt central del af det nye fag, madkundskab. Professor Karen Wistoft belyser i denne artikel smagsbegrebet og den didaktik, der knytter sig til smagen i madkundskab.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsdidaktik
Forforståelsen kan åbne en passage mellem fagets begreber og metoder om smag på den ene side - og elevernes forståelse og interesse for smag på den anden side. Peter Brodersen forklarer her, hvordan en lærer kan bygge bro mellem faglige begreber og elevernes tænkning.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
En didaktisk model om elevens æstetiske, analytiske, håndværksmæssige og kommunikative virksomhed. 
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsdidaktik
Ud over John Prescotts gæsteforelæsning var der flere oplæg fra deltagerne i Smag for Livet ved indvielsen. Her er det lektor Karen Wistoft, der taler om, hvilken rolle smag spiller i faget Madkundskab.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Elever i en 6. klasse har været gennem et intensivt forløb i madkundskab. Denne casebeskrivelse af Peter Brodersen giver et indblik i elevernes motivation og den faglige dialog undervejs.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Madglæde
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
  • Madglæde
Skolehaver giver ikke kun jord under neglene, viden om naturens kredsløb og lyst til at smage ny mad. Her udvikler eleverne også sociale kompetencer, får nye fællesskaber og forebygger mobning, viser følgeforskning af Haver til Maver-konceptet.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Madmod
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Madmod
Eleverne skal ikke kun lære at spise det rigtige, de må lære at forholde sig kritisk og oplyst til mad og måltider – med udgangspunkt i et refleksivt bæredygtighedsbegreb, skriver professor Karen Wistoft.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Bæredygtighed
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsdidaktik
  • Bæredygtighed
I Smag for Livets bøger kan du bl.a. læse om, hvordan smag kan bruges i madkundskab, hvordan man skaber gode skolemadsordninger, hvordan man kan arbejde med smag ud fra forskellige faglige perspektiver, samt hvordan børn og unge kan lære at forholde sig bevidst og kritisk til egen smag og egne madvalg. Alle bøger kan downloades gratis.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • -
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
Under Forskningens Døgn gennemførte Smag for Livet en event for 6. og 7. klasser med et oplæg om smag, tre workshops og en frokost med udfordrende smagsoplevelser. Find undervisningsmaterialet på disse sider.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Smagssansen
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsoplevelser
  • Smagssansen
  • Smagsdidaktik
I maj 2016 holdt Smag for Livet og Kongeskærskolen i Allinge temauge med smag i samtlige fag og for 0. - 8. klasse. Her er materialet, der blev brugt.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsoplevelser
  • Smagsdidaktik
I madkundskab bliver eleverne kompetente gennem både viden, sanseindtryk og håndværk, og det kan være nemmere at huske det lærte, hvis man smager undervejs. Det afprøvede et hold kommende lærere.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smag med alle sanser
  • Chokolade
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smag med alle sanser
  • Chokolade
Denne artikel undersøger smag i en fænomenologisk kontekst og præsenterer mulighederne for at benytte en fænomenologisk tilgang til smag indenfor rammen af uddannelsesteori. Ud fra denne tilgang opstår smag som en kompleks interaktion mellem alle sanser og som et samspil mellem erindringer og forventninger. I denne henseende er smagsoplevelser tegn på en privilegeret, men hidtil relativt uudforsket adgang til kognition. Det er et sanseligt møde, der omfatter læringsmuligheder ikke kun om smag, men også om andre emner gennem smag.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser