Naturfag i produktion Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Aktiviteter i forløbet 1 Lav din egen surdej – mål og vurdér 2 Aromahjul – sæt ord på dit brød 3 Bliv en del af forskningsprojektet ”Sourdough for Science” Forfattere: Emilie Skriver , Agnete Vestergaard, Marie Damsbo-Svendsen, Bat-El Menadeva Karpantschof Vertikale faneblade Aktivitet Denne aktivitet er for klasser, der ønsker at deltage i Citizen Science-projektet ”Sourdough for Science”. Ved at indberette jeres data, kan I hjælpe forskere med at finde ud af, hvad forskellige surdeje lugter af og studere surdejens mikroorganismer. Det kræver ingen uddannelse at bidrage til forskningsprojektet – kun at I undersøger jeres surdeje og deler jeres resultater. Ved at indberette jeres målinger (højde, pH-værdi og aroma), kan I hjælpe forskere med at opnå endnu mere viden om surdej, end vi ved i dag. Aktivitet1Fortæl eleverne hvad Citizen Science er: Citizen Science – eller på dansk ”borgervidenskab” – er et udtryk for, når almindelige borgere uden en uddannelse indenfor området bidrager med data til forskningsprojekter. Det kan være ved at deltage som frivillig, indsamle data eller være med til at behandle data. Formålet med Citizen Science er at skabe samarbejde på tværs af forskere, borgere og samfundet. Man behøver altså ikke have en særlig viden eller interesse indenfor et felt, for at bidrage til et Citizen Science-forskningsprojekt. Et eksempel på et projekt kunne være at indberette data om Danmarks fugle for at få et indblik i, hvor mange arter vi har eller om der er nogle, som er ved at uddø. Hvis man får mange frivillige borgere til at deltage og indberette hvilke fugle de ser, der hvor de bor, har man hurtigt et stort datasæt over, hvilke fugle man kan finde rundt omkring i Danmark. Det samme gør sig gældende i Citizen Science-projeketet om surdej, hvor man har spurgt folk verden over, om de vil observere, hvordan deres surdej udvikler sig og lugter, og sende data til forskenerne bag projektet. Derudover har de fået tilsendt surdeje fra hele verden, som de har analyseret. Derved har de fundet ud af, hvilke mikroorganismer, der lever i de forskellige surdeje. Herudfra har de lavet et ”verdenskort” der angiver, hvor de mikroorganismer, de har fundet i de forskellige surdeje, lever i verden. 2Sørg for at hver gruppe/elev har en computer eller tablet til rådighed. Hvis det ikke er muligt, kan de skiftes til at indtaste deres data på den computer, de har tilrådighed. 3Del et elevark ud til hver gruppe, og bed dem læse guiden igennem, inden de går i gang. Bed desuden eleverne om at tage et billede af deres surdej fra siden af glasset og ovenfra, hvis de endnu ikke har gjort det. Billedet skal de uploade, når de indberetter data. 4Bed eleverne indtaste deres indsamlede målinger fra aktivitet 1 og aktivitet 2 på projektets hjemmeside. Hjemmesiden er på engelsk og skal besvares på engelsk. Det kan derfor være, at de får brug for din hjælp til at oversætte eller forstå dele af hjemmesiden. Følg dette link til hjemmesiden: Wild sourdough