Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.
Velkommen!
... til Fag med Smag – en original samling af udforskende, didaktiske læremidler med smag i centrum i alle fag.
Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.
... til Fag med Smag – en original samling af udforskende, didaktiske læremidler med smag i centrum i alle fag.
Mors frikadeller er de bedste! Eller er de? Smagspræferencer er tæt knyttet til kultur. Det være sig lokal kultur, national kultur eller globale madtrends. Og disse er igen forankret i traditioner, herunder religiøse, sociale og økonomiske. Med andre ord: det, som er populære madretter og smage ét sted, er det ikke nødvendigvis andre steder, selvom det kan synes underligt, at ikke alle deler samme oplevelse af, at "det her smager da vidunderligt!". I samlingen af undervisningsmaterialer her bruges smagen som en vej ind i at forstå sociale og kulturelle forskelle og deres udspring, ligesom der konkret arbejdes med forståelse for smagstraditioner i f.eks. julen.
Sprogtilegnelse - det være sig fremmedsprog eller modersmål - kan være en udfordring for mange elever; at tilegne sig forståelse for sammenhængen mellem fonemener og grafemer; at udvide sit ordforråd; at engagere sig i mundtlig og skriftlig kommunikation; at tilegne sig forståelse for ords og sætningers betydning inden for forskellige genrer. Med samlingen af materialer i denne kategori skal eleverne bevæge sig gennem et smagsunivers, som strækker sig fra smagen af hindbærsnitter i forbindelse med essaygenren til smagen af appelsin og ananas i forbindelse med forståelsen af bogstavet A's forskellige udtalelyde.
Smag hænger nøje sammen med både kroppens sansesystem, kroppens funktioner og de fysisk-kemiske egenskaber i maden. Materialerne her har alle en naturfaglig vinkling på smag og dækker over såvel biologi, fysik og kemi.
Fremtidens mad vil sandsynligvis have mindre fokus på oksekød og andre CO2-tunge madvarer. Vi vil bruge flere nye fødevarekilder, og vi vil genopdage tidligere tiders kreative måder at udnytte råvarer og madrester på. Samlingen af materialer i denne kategori sigter mod at gøre eleverne opmærksomme på problematikkerne samt åbne deres øjne for, hvordan små "tricks" i køkkenet kan være med til at løse store problemer.
Mange tager måske for givet, at "selvfølgelig smager vi da med smagssansen", og "selvfølgelig skal maden da smage sådan og sådan". Men dykker man lidt mere ned i, hvordan smag udspiller sig i en vekselvirkning mellem forskellige sanser, er tingene måske ikke længere helt så selvfølgelige. Undervisningsmaterialerne her sigter mod at synliggøre dette for eleverne gennem sanseøvelser, leg, spil og opgaver. Læreren støttes samtidig didaktisk i forskellige tilgange til undervisningen.
I denne sektion finder du undervisningsforløb, der tager udgangspunkt i råvarer.
"Metaforer", "talemåder", "overført betydning", "ordsprog", "symboler" og andre danskfaglige udtryk kan være både spændende og intimiderende i deres abstrakte, sproglige natur. Men hvad sker der med elevernes interaktion med og tilegnelse af begreberne, når de skal sanse og smage sig frem til erkendelser af begrebernes betydning? Kan de designe en smag, som symboliserer en heks? Kan de drøfte sig frem til, hvad udtrykket "gå helt agurk" mon har at gøre med grøntsagen agurk? Disse er blot få eksempler på, hvordan smagsmæssige oplevelser danner basis for elevernes aktive arbejde i disse materialer.
Ude i naturen og i havet er der masser af velsmagende ingredienser til madlavning. Vidste I eksempelvis, at man kan spise blæksprutter og tang? Eller at man kan lave burgere over bål tilsmagt med urter, som man selv har fundet omkring skolen? Disse samt andre spørgsmål søges bearbejdet i denne samling af undervisningsmaterialer.
Matematik kan være en abstrakt disciplin. Sandsynlighed, brøker, kombinationsmuligheder... Ikke matematiske fænomener, som for alle elever nødvendigvis vækker glædelig genklang. Men hvad sker der, når eleverne i matematiktimen i endnu højere grad skal være sansende eller trække på deres personlige, æstetiske smagserfaringer? Dette udforskes i disse materialer.
I denne sektion finder du artikler, praksisfortællinger og andet, som enten kan bruges i undervisningen eller som baggrundslæsning. Temaerne spænder over alt fra børns madmod til grundsmage, madlavning, insekter og meget mere!
Her er en samling af opskrifter fra Smag for Livet, flere af dem med relation til bestemte undervisningsforløb. Fokus kan f.eks. være på en råvare, en grundsmag, fremtidens fødevarer, en bestemt madkultur eller at undgå madspild.