Dette forløb betragtes som et introduktionsforløb til et fortsat arbejde med tilsætningsstoffer. Forløbet består af 4 aktiviteter, hvorigennem eleverne vil kunne lære mere om, hvad de selv, hinanden og deres familie ved om tilsætningsstoffer. De vil opleve, at man kan finde modstridende information om tilsætningsstoffer, og de vil erfare, at man bør være kildekritisk – også over for ens families viden! Eleverne vil desuden skulle drøfte, hvad myter er og bekræfte eller aflive myter om tilsætningsstoffer. De vil opnå viden om, hvilke kategorier af fødevarer og tilsætningsstoffer der findes, samt få praktisk viden om, hvordan man finder en vares indhold af ingredienser og tilsætningsstoffer. Endeligt vil eleverne stifte bekendtskab med industriens anvendelse af tilsætningsstofferne, når de selv skal ud og finde fødevarer med e-numre – og finde ud af, om de kan smage e-numrene i maden? Afhængig af hvor meget tid, I har, kan I gennemføre en eller flere af aktiviteterne herunder. Når I har gennemført forløbet, eller dele heraf, kan I arbejde videre med et af de øvrige forløb om tilsætningsstoffer, som I finder på Fag med Smag.
Aktiviteter i forløbet
- Fødevarebevidsthed
- Tilsætningsstoffer
- Læs
- Udforsk
- Undersøg
- Snak
- Smag
- Se
- Skriv
- Løs
- Fremlæg
- Fødevarebevidsthed
- Tilsætningsstoffer
- Læs
- Undersøg
- Snak
- Løs
- Lyt
- Fødevarebevidsthed
- Tilsætningsstoffer
- Læs
- Udforsk
- Undersøg
- Snak
- Smag
- Se
- Skriv
- Løs
- Fremlæg
- Fødevarebevidsthed
- Tilsætningsstoffer
- Læs
- Udforsk
- Undersøg
- Snak
- Se
- Skriv
- Løs
- Fremlæg