MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Tilsætningsstoffer (7) Aktiviteter i forløbet 1 Hvad ved vi om tilsætningsstoffer? Og hvad ved vores familie? 2 Myter om tilsætningsstoffer 3 På jagt i varedeklarationerne 4 Find e-nummeret! Forfattere: Charlotte Vinther Schmidt | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne blive bevidste om, hvad de selv, hinanden og deres familie ved om tilsætningsstoffer. De skal også undersøge andre kilder og herigennem erfare, at man kan finde modstridende information om tilsætningsstoffer. De vil skulle tage kritisk stilling. Aktivitet1Som forberedelse til forløbet kan læreren læse den introducerende tekst. Under forberedelse oplistes forslag til supplerende litteratur. 2Hjemmeopgave: Forud for undervisningen foretager eleverne en undersøgelse af deres families viden om tilsætningsstoffer. Anvend elevarket som støtte for undersøgelsen. 3Plenum: Eleverne præsenterer deres undersøgelse for klassen. De generelle udsagn om tilsætningsstoffer og e-numre noteres til senere brug – f.eks. på en poster. 4Individuelt eller i grupper: Eleverne læser den introducerende fagtekst højt for hinanden i gruppen. Bed eleverne om at lægge mærke til, hvad der er ny viden for dem, mens de læser. De kan evt. sætte streger under det, der er ny viden. Undervejs i teksten vil de møde refleksionsspørgsmål, som de kan opfordres til at drøfte under læsningen. 5Plenum: Drøft læsningen af teksten: Hvad har du lært ved at læse teksten? Hvad undrede dig? Eller overraskede dig? Hvad var ny viden for dig? Var der noget, du godt vidste i forvejen? 6Til undervisningsforløbet knytter der sig en begrebsliste, som eleverne kan være med til at udfylde undervejs, når de lærer fagbegreber at kende. Spørg eleverne undervejs i forløbet, om de har nye ord til listen. 7I grupper: Eleverne får til opgave at søge information om tre forskellige tilsætningsstoffer. De skal opsøge information om det samme tilsætnigsstof ved forskellige kilder, og de skal undersøge, om de får samme svar gennem kilderne. Anvend elevarket Research om tilsætningsstoffer hertil. Opgaven gennemføres med henblik på, at eleverne kan opnå viden om tilsætningsstoffer, samt blive opmærksom på, hvor man kan opsøge troværdig viden om tilsætningsstoffer. Hensigten er, at eleverne også erfarer, hvor meget modsigende viden, der kan være inden for dette område. 8Plenum: Udvælg nogle elever til at fortælle, hvilke tilsætningsstoffer de fandt information om, og hvor de fandt deres informationer. Notér de forskellige udsagn om tilsætningsstofferne på posters til senere brug og refleksion. Drøft følgende spørgsmål og jeres erfaringer fra undersøgelsen: Stemte informationen fra Fødevarestyrelsen overens med den information, I kunne finde andre steder? 9Plenum: Sammenlign elevernes information fra undersøgelsen med de informationer, deres forældre kunne berette om. Drøft følgende: Er der ligheder og/eller uoverensstemmelser? Har vores forældre altid ret? 10Introducer derefter læringsmålene. Bed eleverne om at tage stilling til, hvilke læringsmål de nu har opnået. 11Refleksionsopgave: Tænk hver især over, om der er en viden fra dagens undervisning, som I vil bringe tilbage til jeres forældre. Ved vi nu mere end vores familie, som vi kan lære dem? Hvad vil du fortælle din familie om tilsætningsstoffer? Har vi nye ord til begrebslisten? 12Gå videre til aktivitet 2: Myter om tilsætningsstoffer ForberedelseForberedelseOm forløbet: Introduktionsforløbet til Smagen af kemi består af 4 aktiviteter, hvor elever mere om, hvad de selv, hinanden og deres familie ved om tilsætningsstoffer. De vil erfare, at man kan finde modstridende information om tilsætningsstoffer, og de vil lære at være kildekritiske – også overfor deres families viden! Eleverne vil desuden skulle drøfte, hvad myter er, og bekræfte eller aflive myter om tilsætningsstoffer. De vil opnå viden om, hvilke kategorier af fødevarer og tilsætningsstoffer der findes, samt opnå praktisk viden om hvordan man finder en vares indhold af ingredienser og tilsætningsstoffer. Endeligt vil eleverne stifte bekendtskab med industriens anvendelse af tilsætningsstofferne, når eleverne selv skal ud og finde fødevarer med bestemte e-numre – og se, om de kan smage e-numrene i maden! Denne aktivtet er første aktivitet i introduktionsforløbet, som består af følgende aktiviteter: Aktivering af forforståelsen - Hvad ved vi om tilsætningsstoffer? Og hvad ved vores familie? Myter om tilsætningsstoffer På jagt i varedeklarationerne Find e-nummeret! Se forløbets mål under læringsmål. Som forberedelse til undervisningen kan læreren læse den introducerende fagtekst. Print desuden følgende elevark: Elevark: Hjemmeopgave – Hvad ved min familie om tilsætningsstoffer? Fagtekst: Introduktionstekst Elevark: Research om tilsætningsstoffer LæringsmålLæringsmålI introduktionsforløbet til Smagen af kemi, kommer klassen igennem 4 aktiviteter, hvor de lærer mere om, hvad de selv, hinanden og deres familie ved om tilsætningsstoffer. De vil erfare, at man kan finde modstridende information om tilsætningsstoffer, og de vil lære at være kildekritiske – også overfor deres families viden! Eleverne vil desuden skulle drøfte, hvad myter er, og bekræfte eller aflive myter om tilsætningsstoffer. De vil opnå viden om, hvilke kategorier af fødevarer og tilsætningsstoffer der findes, samt opnå praktisk viden om hvordan man finder en vares indhold af ingredienser og tilsætningsstoffer. Endeligt vil eleverne stifte bekendtskab med industriens anvendelse af tilsætningsstofferne, når eleverne selv skal ud og finde fødevarer med bestemte e-numre – og se, om de kan smage e-numrene i maden! I undervisningsforløbet sigtes mod følgende læringsmål: At du opnår kendskab til tilsætningsstoffer At du kan redegøre for almindelige grupper af tilsætningsstoffer At du opnår viden om tilsætningsstoffer, deres oprindelse samt anvendelse At du opnår viden om, hvor man kan finde information om tilsætningsstoffer og være kildekritisk overfor den afsender og information, der er tilgængelig på internettet. Du kan forklare, hvordan man undersøger en fødevare for indhold af tilsætningsstoffer samt tyder det øvrige indhold af informationer på fødevarens indpakning At du mundtlig og skriftligt kan formidle din viden om forskellige grupper af tilsætningsstoffer, deres anvendelse i fødevareindustrien og anvende denne viden til at træffe reflekterede, kritiske og begrundede madvalg. Fra Fælles Mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds- og vidensmål (2019): Madkundskab 4.-7. klassetrin: Fra kompetenceområdet Fødevarebevidsthed - Madvaredeklarationer og fødevaremærkninger (obligatorisk): Eleven kan aflæse madvaredeklarationer og fødevaremærkninger (vejledende) Eleven har viden om fagord og begreber og maddeklarationers og mærkningsordningers formål og struktur (vejledende) Eleven kan vurdere næringsindhold og tilsætningsstoffer, herunder med digitale værktøjer (vejledende) Eleven har viden om næringsdeklarationer og tilsætningsstoffer (vejledende) Madkundskab – valgfag 7.-9. klasse: Fra kompetenceområdet Fødevarebevidsthed - Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse (obligatorisk): Eleven kan vurdere kvalitet af industrielt fremstillede fødevarer Eleven har viden om kvalitetskriterier og produktionsforhold Fra kompetenceområdet Mad og sundhed – kommunikation og samfund (obligatorisk): Eleven kan analysere interessebåret mad- og sundhedskommunikation Eleven har viden om digitale virkemidler i kommunikation om mad og sundhed