MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Tilsætningsstoffer (7) Aktiviteter i forløbet 1 Hvad ved vi om tilsætningsstoffer? Og hvad ved vores familie? 2 Myter om tilsætningsstoffer 3 På jagt i varedeklarationerne 4 Find e-nummeret! Forfattere: Charlotte Vinther Schmidt | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne være mad-detektiver og gå på jagt i det lokale supermarked efter fødevarer med e-numre. Herefter skal de undersøge forskellige grupperinger af e-numre, for at blive klogere på, hvad et e-nummer egentlig er. Aktivitet1Diskussion i plenum: Hvilke fødevaregrupperinger kender klassen? Fødevaregrupper er f.eks. mejeriprodukter og mejeri-analoger, fedtstoffer og olier, konsum is, frugt/grønt, konfektureprodukter og desserter, cerealier og cerealieprodukter, bagværk, kød og kødprodukter, fisk og fjerkræ, æg og ægprodukter, sukker/sirup/honning/sødestoffer, salt/krydderier/supper/saucer, drikkevarer, etc. Hvilke grupperinger af e-numre/tilsætningsstoffer kender klassen? Grupperinger af tilsætningsstoffer er f.eks farvestoffer, konserveringsmidler, antioxidanter, konsistensmidler, smagsforstærkere, sødestoffer, de øvrige. I hvilke fødevaregrupper tror I, at der er tilsat nogle af disse tilsætningsstoffer? Hvorfor tror I dette? Kan man lugte, føle, se og/eller smage tilsætningsstofferne? 2Klassen inddeles i 6 grupper. De introduceres til maddetektiv-øvelsen. De seks grupper, som klassen inddeles i, svarer til de seks overordnede grupperinger af e-numrene. Hver gruppe får derved tildelt en gruppe af e-numre. Grupperne skal herved på jagt i det lokale supermarked og finde i alt 3 fødevarer fra (så vidt muligt) forskellige fødevaregrupper, der indeholder mindst ét e-nummer fra deres e-nummer-gruppe. Hvis eleverne ikke ved, hvad en fødevaregruppe er, kan I med fordel drøfte dette først. Gruppen tager et billede af hvert produkts forside og bagside (billederne af produkternes bagside skal indeholde en synlig varedeklaration, så det pågældende e-nummer i gruppens e-nummer-gruppering tydeligt fremgår) - eller I kan købe produkterne med hjem til skolen. I gruppernes undersøgelse af fødevaren, kan de med fordel tage afsæt i spørgsmålene på elevarket - eller udvalgte fokuspunkter/spørgsmål herpå. 3Gruppen udarbejder en præsentation (varighed af præsentation ca. 10 min) på baggrund af deres undersøgelse af en fødevare. Til præsentationen kan de f.eks. lave en plakat eller anvende PowerPoint, Prezi.com, Padlet.com eller andre værtøjer. Smagsprøver til klassen kan med fordel indgå som en integreret del af elevernes præsentationer. Hermed kan eleverne får mulighed for at lære mange forskellige fødevarer at kende. Og de kan få mulighed for selv at undersøge de pågældende fødevarer med sanserne og forholde sig til, hvorvidt tilsætningsstofferne har en indflydelse på eksempelvis madens udseende, smag, tekstur, duft.. 4Plenum. Grupperne præsenterer for resten af klassen. 5Opsamling i plenum: Har I lært nogle nye begreber at kende, som skal tilføjes til begrebslisten? (præsenteret i forløbets første aktivitet). 6Opsamling i plenum: Hver elev skal nu reflektere i 5 minutter og skrive mindst én ting ned, som de har lært i dette forløb. Det kan være en ting, som de ikke vidste i forvejen om tilsætningsstoffer, et nyt begreb, en overvejelse over hvordan de i fremtiden vil agere i forhold til fødevarevalg eller andet. Når de 5 minutter er gået, præsenterer eleverne deres refleksion. ForberedelseForberedelse Læs og print elevark. Aftal med det lokale supermarked, at klassen kommer forbi for at tage billeder af udvalgte fødevarer. LæringsmålLæringsmålI dette undervisningsforløb sigtes mod følgende læringsmål: At du opnår kendskab til tilsætningsstoffer At du kan redegøre for almindelige grupper af tilsætningsstoffer At du opnår viden om tilsætningsstoffer, deres oprindelse samt anvendelse At du opnår viden om, hvor man kan finde information om tilsætningsstoffer og være kildekritisk overfor den afsender og information, der er tilgængelig på internettet. Du kan forklare, hvordan man undersøger en fødevare for indhold af tilsætningsstoffer samt tyder det øvrige indhold af informationer på fødevarens indpakning At du mundtlig og skriftligt kan formidle din viden om forskellige grupper af tilsætningsstoffer, deres anvendelse i fødevareindustrien og anvende denne viden til at træffe reflekterede, kritiske og begrundede madvalg. Fra Fælles Mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds- og vidensmål (2019): Madkundskab 4.-7. klassetrin: Fra kompetenceområdet Fødevarebevidsthed - Madvaredeklarationer og fødevaremærkninger (obligatorisk): Eleven kan aflæse madvaredeklarationer og fødevaremærkninger (vejledende) Eleven har viden om fagord og begreber og maddeklarationers og mærkningsordningers formål og struktur (vejledende) Eleven kan vurdere næringsindhold og tilsætningsstoffer, herunder med digitale værktøjer (vejledende) Eleven har viden om næringsdeklarationer og tilsætningsstoffer (vejledende) Madkundskab – valgfag 7.-9. klasse: Fra kompetenceområdet Fødevarebevidsthed - Fødevarekendskab og kvalitetsforståelse (obligatorisk): Eleven kan vurdere kvalitet af industrielt fremstillede fødevarer Eleven har viden om kvalitetskriterier og produktionsforhold Fra kompetenceområdet Mad og sundhed – kommunikation og samfund (obligatorisk): Eleven kan analysere interessebåret mad- og sundhedskommunikation Eleven har viden om digitale virkemidler i kommunikation om mad og sundhed