Morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Det har eleverne sikkert tit hørt fra deres olde- eller bedstemødre. Men nu slår forskningsresultater fast, at morgenmåltidet faktisk har stor betydning for både velbefindende og indlæringsevne. Spørgsmålet er da: hvad består et 'godt morgenmåltid' egentlig af? Og hvordan smager det mon? Fokus er her på elevernes smagspræferencer i forbindelse med morgenmåltidet, idet forskellige typer af morgenmad testes i forhold til både smagsoplevelse og effekt på blodsukker- og energiniveau. Gennem forsøgene eksperimenterer og diskuterer eleverne sig frem til deres bud på et ideelt morgenmåltid, som både smager godt, giver god blodsukkerregulering og holder mæthedsfornemmelsen længe. Forløbet kan optimalt gennemføres på 3-5 lektioner. Aktiviteterne retter sig primært mod undervisning i biologi, men kan også indtænkes i tværfagligt forløb med matematik med fokus på databearbejdning i Excel, gennemsnitsberegninger og sammenligning af grafer. Aktiviteterne kan også indtænkes i et forløb med madkundskab, hvor eleverne udvikler opskrifter på morgenmåltider og/eller udregner næringsværdi i forskellige morgenmadsmåltider. Det er en fordel, hvis eleverne har haft en introduktion til kost og ernæring inden forløbet.
Aktiviteter i forløbet
- Perspektivering
- Kulhydrater
- Glukoseindeks
- Morgenmad
- Smagens psykologi
- Erindr
- Beskriv
- Undersøgelse
- Morgenmad
- Kulhydrater
- Glukoseindeks
- Smagens psykologi
- Beskriv
- Snak
- Læs
- Smag
- Undersøgelse
- Blodsukkermåling
- Morgenmad
- Kulhydrater
- Glukoseindeks
- Udforsk
- Snak
- Regn
- Perspektivering
- Morgenmad
- Kulhydrater
- Glukoseindeks
- Beskriv
- Snak
- Fremlæg