Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Olie

Smag og naturfaglige processer > Emulsioner: mellem vand og fedt
Før eleverne kan begynde at forstå konceptet om emulsioner, er det vigtigt, at de har en fundamental forståelse for de hydrofile og hydrofobe egenskaber af olie og vand. I denne aktivitet introduceres eleverne til temaet emulsion gennem et simpelt forsøg med blanding af olie og vand. Eleverne formulerer hypoteser, hvor de med udgangspunkt i deres eksisterende viden argumenterer for, hvordan olie og vand vil blandes. Herefter tester de deres hypoteser og bliver introduceret til molekylers hydrofile og hydrofobe egenskaber. Målet med aktiviteten er, at eleverne får en forståelse for, at nogle at olie og vands egenskaber opstår på det molekylære niveau.
Fag
Fysik/kemi, Matematik
Kompetenceområder
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
  • Modellering
  • Geometri og måling
  • Tal og algebra
Faglige temaer
  • Vand
  • Olie
  • Hydrofil
  • Hydrofob
Aktivitetstyper
  • -
  • Fysik/kemi
  • Matematik
  • Udskoling
  • Vand
  • Olie
  • Undersøgelse
  • Perspektivering
  • Modellering
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Geometri og måling
  • Tal og algebra
Efter at eleverne i sidste aktivitet har lært om hydrofobe og hydrofile egenskaber, skal de i denne aktivitet prøve at ”tænke sig til”, hvordan en emulgator virker. De tager udgangspunkt i, hvad de ved om olie og vand, og prøver at opstille en hypotese for, hvordan et emulgatormolekyle ”teoretisk” må se ud. Ved hjælp af illustrationer eller mikroskop og elevernes erfaring fra aktivitet 1, ser de på fordelingen af molekylerne i emulsioner. Aktiviteten viser desuden igennem en regneøvelse, hvor små molekyler i virkeligheden er, og eleverne prøver at regne på, hvor mange oliedråber der er i en 1dl mayonnaise.
Fag
Fysik/kemi, Matematik
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Regn
  • Fysik/kemi
  • Matematik
  • Udskoling
  • Snak
  • Regn
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion
I denne aktivitet skal eleverne selv lave en emulsion (mayonnaise) og bruge mundfølelsen til at erfare, hvordan forskellige tilberedningsmetoder påvirker teksturen af mayonnaisen. Eleverne erfarer, hvordan størrelsen af de forskellige oliedråber påvirker teksturen af den endelige mayonnaise. Aktiviteten forbinder den viden, de har om molekylernes egenskaber, til den endelige tekstur. Igennem en regneøvelse kan de ligeledes sammenligne forskellige størrelser af oliedråber og forholdet mellem overflade og rumfang.
Fag
Fysik/kemi, Matematik
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion
Aktivitetstyper
  • Lav
  • Snak
  • Regn
  • Smag
  • Fysik/kemi
  • Matematik
  • Udskoling
  • Lav
  • Snak
  • Regn
  • Smag
  • Olie
  • Vand
  • Hydrofil
  • Hydrofob
  • Emulgator
  • Emulsion