DanskUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Aktiviteter i forløbet 1 Introduktion til forløbet og billedanalysen 2 En bid af billedanalysen 3 En bid af kropssproget 4 En bid af opsætningen 5 En bid af det fri 6 En bid af iscenesættelsen 7 En bid af det hele - evaluering Forfattere: Anne Bech | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne selv arbejde med billedanalysen i makkerpar. De skal øve sig i at være detaljerede i deres beskrivelser samt lære at opdele motivet i mindre dele, så hele motivet blotlægges lidt efter lidt. På kopiarket er der flere forslag til at komme i gang med den detaljerede beskrivelse. Eleverne kan derfor selv vælge deres metode. På kopiark 2 i aktiviteten zoomes der ind på en del af maleriet. Her skal eleverne gå mere i dybden med denne del af billedet og så småt begynde at få fortolkningen med. Her er spørgsmål som eleverne kan gå direkte i gang med. Aktivitet1Eleverne deles i makkerpar, hvor de skal hjælpe hinanden med den detaljerede beskrivelse af maleriet “Køkkeninteriør”. Lad den ene elev være “blind”, så den anden elev virkelig skal beskrive maleriet grundigt. Makkerparret kan med fordel dele billedet op i mindre dele, så de bytter roller som “blind” og “iagttager”, når en billeddel er beskrevet. Udskriv og uddel kopiark 1 og lad eleverne arbejde selvstændigt med opgaven. Viggo Johansen "Køkkeninteriør" 1884 (Skagens Museum) 2Bed eleverne om at tage noter. De er vigtige til de kommende opgaver og til deres genrearbejde generelt som udskolingsklasse. 3Makkerparret fortsætter derefter med at arbejde med udsnittet af “Køkkeninteriør”, som findes på elevark2, hvor der er stillet spørgsmål af mere fortolkende karakter. 4Afslut “Køkkeninteriør” med en fælles gennemgang i klassen, hvor eleverne byder ind med deres noter og synspunkter til analysen af maleriet. ForberedelseForberedelseDel eleverne i makkerpar. Udprint de to elevark. Overvej hvor eleverne skal skrive deres noter til billedanalysen. LæringsmålLæringsmålFællesmål efter 9. klasse. Kompetenceområde: Fortolkning. "Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster" (Danskfagets "Færdigheds- og vidensmål/fortolkning") Eleverne skal lære: at analysere, fortolke og perspektivere malerier at få et fælles fagligt sprog til billedanalyse at forstå og anvende faglige grundelementer i billedanalyse at forstå at billeder er et spejl af en historisk tid at udføre og anvende faglig læsning i relation til analysearbejdet Derudover skal eleverne i dette forløb vise viden om "sammenhæng mellem situation, kultur og kropssprog" (Danskfagets “Færdigheds-og vidensmål/kommunikation/krop og drama) til at udføre deres færdige iscenesættelser/parafraser af de udvalgte værker. UddybendeUddybendeIntroduktion til billedanalyse. Der findes utallige analysemodeller til at arbejde med billeder. Hvilken og hvordan denne genre gribes an, kan tage sit afsæt på mange måder. I denne lille introduktionsopgave er hensigten, at eleverne ikke arbejder efter en bestemt analysemodel, men lader nysgerrigheden, det undersøgende og lysten til at vide mere om billedet, være elevernes drivkraft og motivation. Når eleverne stilles overfor at skulle arbejde med billederne ud fra få fastlagte fokuspunkter, bliver deres sanser skærpet, de går dybere ind i billedet, bliver anderledes opmærksomme og lever sig mere ind i billedet. Lægger fx mærke til, hvem der tilbereder maden, arbejder med jorden og deraf kommende afgrøder, hvem der får serveret maden og dermed opvartes osv. Lad eleverne arbejde sig ind på og ind i genren, så de lærer at blive opmærksomme på nuancer og detaljer i de motiver, de arbejder med. Komposition kan være et udgangspunkt, hvor forskellige motiver arbejdes grundigt igennem. Kropssprog kan været et andet, farvevalg, lys og skygge et tredje osv. Vigtigst er det, at ikke alle analysepunkter ud fra en given model arbejdes igennem, hver eneste gang et nyt billede præsenteres.