DanskUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Aktiviteter i forløbet 1 Introduktion til forløbet og billedanalysen 2 En bid af billedanalysen 3 En bid af kropssproget 4 En bid af opsætningen 5 En bid af det fri 6 En bid af iscenesættelsen 7 En bid af det hele - evaluering Forfattere: Anne Bech | Redaktør: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Nu skal eleverne til at spille roller! Personerne på P.S. Krøyers købmandsbillede skal kigges godt efter i sømmene, så kropssprog, udtryk og rollefordeling kommer på plads i elevernes egne “opsætninger” af motivet. På kopiarket er der forslag til en fælles snak om billedet i klassen, inden klassen laves om til to købmandsdiske. Aktivitet1Giv eleverne 5 minutter til at kigge godt på P.S. Krøyers maleri “I købmandens bod, når der ikke fiskes. Skagen”. Hvad ser eleverne efter de 5 minutter? P.S Krøyer "I købmandens bod, når der ikke fiskes. Skagen". 1882 ( Den Hirschprungske Samling 2Klasseøvelse 1 Del elevarket ud og arbejd med spørgsmålene i 20-30 minutter. Tag en fælles snak om maleriet ud fra de forslag til samtaler, der er på elevarket. 3Klasseøvelse 2 Lad eleverne flytte rundt på klassens borde og stole, så to “købmandsbutikker” gøres klar. Del eleverne op i to hold, der hver især skal prøve at iscenesætte maleriet med de forskellige personers kropssprog mv. som beskrevet på elevarket. 4Afslut med fotografering af iscenesættelserne og se derefter parafraserne i forhold til det oprindelige maleri på storskærm i klassen. Kommentér om opgaven er lykkedes. ForberedelseForberedelseUdprint elevarket eller sæt elevarket op på storskærm, når der skal arbejdes med klasseaktivitet 1 og 2 LæringsmålLæringsmålFællesmål efter 9. klasse. Kompetenceområde: Fortolkning. "Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster" (Danskfagets "Færdigheds- og vidensmål/fortolkning") Eleverne skal lære: at analysere, fortolke og perspektivere malerier at få et fælles fagligt sprog til billedanalyse at forstå og anvende faglige grundelementer i billedanalyse at forstå at billeder er et spejl af en historisk tid at udføre og anvende faglig læsning i relation til analysearbejdet Derudover skal eleverne i dette forløb vise viden om "sammenhæng mellem situation, kultur og kropssprog" (Danskfagets “Færdigheds-og vidensmål/kommunikation/krop og drama) til at udføre deres færdige iscenesættelser/parafraser af de udvalgte værker. UddybendeUddybendeIscenesættelse og arbejde med parafraserne til originale malerier kan eksempelvis gennemføres ud fra et tema som det viste “Mad og måltider” (vedhæftet præsentation), “Jorden, høst og afgrøder”, “Herskab og tjenestefolk”, “Fiskeren og bonden”, “Kønsroller i 1800-tallet” osv. Arbejdet med parafraserne som det endelige mål kan foregå i klassen, i køkkenet eller i en sal med plads til at opstille de forskellige “scener” motiverne foregår i. Afslutningsvis kan iscenesættelserne gennemføres på “locations”, der passer til motiverne fx Frilandsmuseet, Den gamle By i Aarhus el. lign. Naturligvis med tilladelse fra museerne. Parafraserne kan også være i en mere moderne version, hvor der skabes et nutidigt billede af et ældre motiv og hvor eleverne fx optræder i jeans, sneakers, kasketter osv. Forløbet kan afsluttes med at få parafraserne og de originale værker printet ud i stort format (gerne professionelt, så kvaliteten bliver i top) og udstillet på et fællesområde på skolen. Der kan suppleres med udtalelser fra de involverede elever, der evt. er fremkommet efter forløbet har været evalueret. Informationer om mad og måltider fra perioden samt fakta om fx Det moderne gennembrud er ligeledes bud på supplerende tekster til parafraserne. (Kopiark 6 lærer/evalueringscitater) (Foto af udstilling kan ses på de sidste slides i den vedhæftede præsentation)