MadkundskabNatur/teknologiMellemtrin Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Vilde planter (25) Aktiviteter i forløbet 1 Sankning: Hvad er det? 2 Fire danske sankelandskaber 3 Hvilke planter findes i de danske sankelandskaber? 4 Identificer naturens smagsskatte med lugtesansen 5 Identificer naturens smagsskatte med alle sanser 6 Kortspil: Kend de vilde spiselige planter 7 På sanketur: Ud og find naturens smagsskatte 8 Så skal der laves mad med de vilde planter 9 En kreativ ret med vilde planter 10 Et formidlingsprojekt om vild mad Forfattere: Julia Sick | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet Inden I skal på sanketur, skal eleverne tilegne sig viden om en række vilde planter. Gennem et spil skal de blive bekendt med planternes sensoriske egenskaber samt opnå viden om, hvornår de er i sæson og hvilke sankelandskaber, de tilhører. Aktivitet1Inddel eleverne i grupper, uddel spillekort (ark 1, 2 og 3) og introducer spillet: Se de forskellige spilversioner under forberedelse. 2Spil og ha’ det sjovt med at lære om vilde planter! ForberedelseForberedelsePrint og udklip spillekort. (ark 1, ark 2 og ark 3) Laminér evt. kortene, så de kan genbruges eller tages med ud i naturen. Spilleregler: I dette spil gælder det om at finde frem til tre kort, der kan matches. De tre kort viser: En vild plante Plantens sensoriske egenskaber Oplysninger om plantens udseende, sankested og sæson. Et eksempel på tre matchende kort. Der kan spilles på forskellige måder og med forskellig sværhedsgrad. Start fx med at bede eleverne om i samarbejde at finde frem til hvilke kort, der matcher. Lad dem fx starte med at matche billede med sensoriske egenskaber. Måske får de brug for at søge om hjælp på nettet eller i en naturvejledning, for at finde ud af, hvornår planten er i sæson/hvilket sankelandskab den tilhører. Når eleverne har fundet frem til de korrekt matchende kort, kan de efterfølgende spille traditionelt vendespil med kortene, for at blive mere og mere fortrolige med planterne. OBS! Spillet bliver sværere jo flere planter, der er i spil på samme tid. Planterne kan derfor med fordel også fordeles mellem grupperne, således at hver gruppe kun tager udgangspunkt i 3 – 4 planter af gangen frem for alle 15 planter på én gang. LæringsmålLæringsmål at du lærer en række vilde planter at kende at du oplever, hvornår vilde planter er i sæson. at du bliver bekendt med en række vilde planters sensoriske egenskaber at du bliver bekendt med, hvilke sankelandskaber planterne tilhører Fra Fælles Mål sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds-og vidensmål i fagene natur/teknologi og madkundskab: Natur/Teknologi: Fra kompetenceområdet Undersøgelse efter 4. klassetrin: Eleven kan indsamle og bestemme dyr, planter, svampe og sten, herunder med digitale databaser Eleven har viden om hovedgrupper af sten og enkel klassifikation af dyr, planter og svampe. Madkundskab: Fra kompetenceområdet Fødevarebevidsthed: Eleven kan redegøre for almindelige råvarers smag og anvendelse Eleven har viden om råvaregruppers smag og anvendelse Eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen Eleven har viden om fødevaregruppers bæredygtighed Fra kompetenceområdet Madlavning: eleven kan skelne mellem forskellige grundsmage, konsistens og aroma eleven har viden om grundsmage, konsistens og aroma eleven kan fortolke sanse- og madoplevelser eleven har viden om sanselighed