MatematikIndskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Aktiviteter i forløbet 1 Plus og minus – klassens livretter 2 Plus og minus – smag på maden 3 Plus og minus – antal kendte madretter Forfattere: Thomas Brahe | Redaktør: Cathrine Terkelsen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet arbejdes statistisk med regnearterne plus og minus, og der tages udgangspunkt i hele klassens oplevelser med smag og mad – så alle kan deltage, og alles bidrag er lige gyldige. Aktivitet1Bed eleverne om at tænke på deres livret(ter). Gerne mere end én. De må godt skrive dem ned (kommer an på en vurdering af, om deres skrivefærdigheder er en hindring for flow i aktiviteten). 2Herefter fortæller alle eleverne, én for én, resten af klassen, hvad deres livret(ter) er. Svarene noteres på tavlen, så det bliver tydeligt, hvor mange der har svaret hvad. Lav fx kolonner med de forskellige retter, og markér antallet med streger. Inspiration til dialogforløb: ”Nu har I alle sammen tænkt over, hvad jeres livretter er. Nu skal vi have dem skrevet op på tavlen. Men jeg har brug for jeres hjælp til at finde ud af, hvordan vi bedst gør det. Se, jeg tænker, at jeg fx starter med lige at skrive en af mine livretter op her; lasagne. Det skriver jeg oppe til venstre på tavlen, og så sætter jeg en streg under ordet, fordi det var den, jeg godt kunne lide. Hvis nu vi siger, at Elsebeth også har tænkt på lasagne – hvordan kunne vi så få det op på tavlen?” -> ”Ja, vi kan nemlig sætte en streg mere.” -> ”Men hvad nu hvis hun ikke kan lide lasagne, men i stedet har tænkt på sushi?” -> ”Ja, så laver jeg nemlig bare en kolonne mere lige til højre for dér, hvor der står lasagne. Og så begynder vi at sætte streger dér, hvis der nu også er andre, der har tænkt på sushi”. 3I plenum tælles de første kolonner sammen; hvor mange har mon svaret hvilke livretter her? Fx Pizza: III = 3, Boller i karry: 2 = 2. Inspiration til dialogforløb: ”Når man skal regne antallet ud i de enkelte kolonner, hvordan gør man mon så det?” -> ”Ja, man tæller nemlig alle stregerne sammen og skriver tallet ned. Hvis der fx er fire streger ved Kødsovs og spaghetti, hvilket tal skal man mon så skrive ned?” -> ”Ja, 4.” 4Bed nu eleverne, parvis, tælle sammen, hvor mange der har svaret hvilke livretter i de resterende kolonner. Fx Kebab: 3, Risengrød: 2, Sushi: 2, Lasagne 3 osv. Antallet noteres for hver kolonne – bare på et stykke løst papir, eks. bagsiden af kopiark 1, som skal løses senere. 5I plenum gennemgås elevernes svar. 6Individuelt udregnes det samlede antal svar på tavlen. Udregningen kan igen noteres på bagsiden af kopiark 1. Inspiration til dialogforløb: ”Når man skal regne det samlede antal af jeres svar ud, hvordan gør man mon så det? Det vil jo tage temmelig lang tid at tælle alle stregerne igen” -> ”Ja, vi kan jo simpelthen tage og lægge tallene fra før sammen.” 7Lad os sige, at det samlede antal svar på tavlen er 54. Følgende udregnes nu: Hvor mange livretter er der med oksekød? Hvor mange livretter smager sødt? Hvor mange livretter har pasta? (Find selv på flere) 8Nu skal der regnes med minus (subtraktion). Følgende udregnes: Af de 23 svar trækkes nu alle svar fra pigerne fra. Hvor mange livretter har vi så? Nu trækkes drengenes svar fra. Nu trækkes de mørkhåredes svar fra. (Find selv på flere, gerne sammen med eleverne) 9Introducer i plenum opgaven på kopiark 1. Bed eleverne om at løse opgaven individuelt. ForberedelseForberedelseUdprint kopiark 1. På kopiark 2 findes et udfyldt eksempel på den regneøvelse, som ligger i kopiark 1. LæringsmålLæringsmålI denne aktivitet arbejdes statistisk med regnearterne plus og minus, og der tages udgangspunkt i hele klassens oplevelser med smag og mad – så alle kan deltage, og alles bidrag er lige gyldige. Fra Fælles Mål for Matematik sigtes mod i hvert fald følgende færdigheds- og vidensmål: Efter 3. klasse, kompetenceområdet Tal og algebra: Eleven kan anvende naturlige tal til at beskrive antal og rækkefølge Eleven kan foretage enkle beregninger med naturlige tal Eleven kan udvikle metoder til addition og subtraktion med naturlige tal Efter 3. klasse, kompetenceområdet Statistik og sandsynlighed: Eleven kan anvende tabeller og enkle diagrammer til at præsentere resultater af optællinger Eleven kan gennemføre statistiske undersøgelser med enkle data