Dansk1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Artikel (6) Aktiviteter i forløbet 1 Fællesmodul - dansk og kemi 2 Smagsbegrebet analyseret 3 Smag og genreformidling 4 Smag og den reflekterende artikel som genre 5 Smag, æstetik og tværfaglighed 6 Den reflekterende artikels midte 7 Den reflekterende artikels midte - sekundærlitteratur og diskurs 8 Oplæsning, refleksion og skrivning 9 Konvivialitet, fællesmåltid og gruppefremlæggelser Forfattere: Casper Thrane | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet En skrivetime! Skriftlighed, refleksion, skriftlighed og refleksion… Aktivitet1Som forberedelse har eleverne arbejdet med egne noter samt genorienteret sig i en række tekster fra tidligere i forløbet. Se flere detaljer under forberedelse. 2Optakt Jørgen Leth, Mikael Simpson, Frithjof Toksvig, ”Gråpæren”, Ikke euforisk(2010) (cd)(15 min) Noter: ”Gråpæren”: Jørgen Leths spoken words som et essayistisk (og humanistisk) eksempel på smagen af gråpære som optakt på timens skriftlige undersøgelse af og refleksion over smag og smagens betydninger. Eksemplet er reflekterende, essayistisk og trækker både på fysiologisk, kulturel og individuel smagsforståelse; herunder tekstur, grundsmag, erindring, følelser m.m. Kan evt. også bruges til at repetere nogle af de mange begreber. 3Pararbejde – Fortæl din sidemand om dine ideer til og vinkler på emnet smag og smagens betydninger (30 min) Download opgavearket her. Noter: Fortæl din sidemand – på baggrund af sidste times brainstorm og dit hjemmearbejde – om dine 3-5 ideer til og vinkler på den reflekterende artikels emne smag og smagens betydninger. Disponering: Oplist ideerne/vinklerne efter den rækkefølge, som de skal behandles i artiklen. Overvej, hvorfor I vælger netop den rækkefølge (jf. f.eks. begreberne kohærens, progression, konkret og abstrakt samt ppt. om ”Den perfekte tekst” fra sidste modul.) Overvej i fællesskab, om I kan gøre ideerne endnu bedre ved evt. at være konkrete eller abstrakte, eller ved at videretænke dem. Husk på, at ideerne/vinklerne skal udfoldes som regulære afsnit med sammenhængende tekst i den reflekterende artikel. Overvej herefter, hvor og hvordan opgaveteksterne af Mouritsen/styrbæk, Plum og Ditlev Jensen kan indtænkes i artiklen. Gør det samme med sidemandens pointer. Jeres arbejde skal lægges ind på GoogleDrive. I skal kunne præsentere jeres ideer og vinkler for klassen herefter. 4Opsamling af ideer og vinkler på emnet smag og smagens betydninger (komposition og indhold) (20 min) 5Individuel skrivning ud fra pararbejde og klasseopsamling (15 min) Noter: Udvælg én af dine ideer/vinkler, og skriv dit første regulære udkast til et artikelafsnit. Sørg for, at du lever op til nogle af kravene for den reflekterende artikel; f.eks. kravet om almene erfaringer (abstraktion), som konkretiseres med personlige erfaringer og eksempler (konkretion). Du har 20 min til at skrive på dit afsnit, og du skal kunne læse det op afslutningsvis i timen. 6Opsamling på klassen med oplæsning af udkast m.m. (10 min) Noter: Diskussion af oplæsninger og tanker om, hvad der er let og svært. Evt: visning af Smag for Livets hjemmeside som en ekstra vidensbank om smag. Et eks. kunne være: http://www.smagforlivet.dk/materialer/smagen-af-kirseb%C3%A6r ForberedelseForberedelseFor eleverne gælder: Gennemlæs grundigt dine noter fra kemi- og dansktimerne i forløbet. Læs evt. i forløbets tekster. Vælg 3-5 af dine bedste vinkler på emnet smag, som du vil undersøge og reflektere over i din reflekterende artikel. Brug hjemmefra ca. 20 min på at brainstorme på dine vinkler, overvej evt. hvordan du vil være konkret og abstrakt. (Man kan evt. lade eleverne genlæse de tre tekster (Mouritsen/styrbæk, Plum, Ditlev Jensen fra 2. danskmodul), som skal inddrages i den reflekterende artikel) Vi skal i timen arbejde med den reflekterende artikels midterdel, herunder komposition og 3-5 vinkler på smag.