Dansk1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Artikel (6) Skriveøvelser (22) Aktiviteter i forløbet 1 Fællesmodul - dansk og kemi 2 Smagsbegrebet analyseret 3 Smag og genreformidling 4 Smag og den reflekterende artikel som genre 5 Smag, æstetik og tværfaglighed 6 Den reflekterende artikels midte 7 Den reflekterende artikels midte - sekundærlitteratur og diskurs 8 Oplæsning, refleksion og skrivning 9 Konvivialitet, fællesmåltid og gruppefremlæggelser Forfattere: Casper Thrane | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet Inddragelse af sekundærlitteratur samt smag og diskurs. Aktivitet1Som lektie har eleverne bl.a. læst Skriftlig eksamen i dansk (stx og hf), s. 55-59 samt genlæst en række tekster fra modul 2 tidligere i forløbet. Se detaljer under forberedelse. 2Optakt: Oplæsning af Marcel Proust, På sporet af den tabte tid - Swanns verden (1911) – madeleinekage-uddrag (10 min) Noter: Oplæsning af Proust som eksempel på, hvordan bl.a. smag og erindring er tæt forbundne. Fokus på Prousts skrivestil, som med sine lange, arabesklignende sætninger underbygger tankernes søgen foranlediget af smagen af madeleinekage dyppet i lindethe. Smagen er tæt knyttet til personligheden. Oplægsningen kan være en muighed for at repetere tværfaglige pointer om smagsoplevelsen som multisensorisk, kulturel og kontekstbåret - emergent. (Hertil kanserveres madeleinekager med lindethe for at sætte eleverne i rette stemning). 3Lærergennemgang af pointer fra læselektie om sidste del af skrivefaserne (10 min) 4Refleksions- og skriveøvelse: Inddrag relevant litteratur i din reflekterende artikel! (55 min) Download øvelsesarket her. 5Valgfri: Øvelse 1 eller øvelse 2 om smag og diskurser (15 min). En mundtlig refleksionsopgave i par ud fra øvelsesvejledning. Download øvelsesarket her. ForberedelseForberedelseFor eleverne gælder: Læs skriftlig eksamen i dansk (stx og hf), s. 55-59 omsidste del af skrivefaserne - retning og gennemskrivning. Genlæs de tre opgavetekster, som du skal tage udgangspunkt i i din tværfagligt reflekterende artikel. Teksterne er Mouritsen/Styrbæk, Plum og Ditlev Jensen. De forefindes under modul 2 tidligere i forløbet. Evt: Lektie til ekspertgruppe: Susanne Højlunds "Smag" (s. 6-21). Gruppen fortæller kort, hvad de har fået ud af deres læsning om smag.