Dansk1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Artikel (6) Aktiviteter i forløbet 1 Fællesmodul - dansk og kemi 2 Smagsbegrebet analyseret 3 Smag og genreformidling 4 Smag og den reflekterende artikel som genre 5 Smag, æstetik og tværfaglighed 6 Den reflekterende artikels midte 7 Den reflekterende artikels midte - sekundærlitteratur og diskurs 8 Oplæsning, refleksion og skrivning 9 Konvivialitet, fællesmåltid og gruppefremlæggelser Forfattere: Casper Thrane | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet Smag tværfagligt betragtet ud fra kemi-artikel og danskfaglig teori om smag og betydning. Aktivitet1Eleverne har som lektie bl.a. læst teksterne ”Naturlige farvestoffer i frugt og grøntsager” samt ”Madens æstetik”. Se flere detaljer under forberedelse. 2Grupper på 3 og fælles opsamling: ”Madens æstetik” – smag, sansning og betydning (25 min.) Diskuter i gruppen jeres faglige pointer om forholdet mellem smag, sansning og betydning ud fra lektien ”Madens æstetik”, Livretter. Find i fællesskab frem til de bedste pointer, og søg at opklare eventuelle spørgsmål til stoffet. I skal kunne formidle jeres pointer i plenum. Dansklæreren kan med fordel samle op ved at understrege pointen om, at når vi smager – og dermed bruger vores fysiologiske sanser sammen med vores forforståelse – så har vi gang i en erfaringsproces og fortolkningsproces, som på flere måder minder om (den hermeneutiske) tekst- og virkelighedsfortolkning. Når vi forstår litterære tekster og virkeligheden som sådan, så opstår fortolkningen jo i samspillet mellem tekst/virkelighed og den fortolkendes forforståelse, som bringes med i fortolkningen. Det at smage og det at læse (eller at analysere tekster) er således to sider af samme sag. 3Øvelse: Hvorfor vælger du netop dén tomat!? (20 min) Download øvelsen her. Noter: Øvelsen træner elevens bevidsthed om fakulteternes forskellige (og supplerende) smagsbegreber Rekvisitter: Ca. 5 tomater i forskellige modningsgrader og dermed også farver lægges frem foran eleverne. De skal nu vælge den, som de har allermest lyst til at spise. Derefter skal de reflektere over deres valg og begrunde det ud fra en naturvidenskabelig (kemisk) og kulturel (danskfaglig) vinkel. 4Opstart på forløbets reflekterende artikel om smagsbegrebet og smagens betydning i litteraturen og livet (10 min) Noter: Oplæsning af problemformulering. Fokus på de centrale ord og begreber: refleksion,undersøgelse, tværfaglighed, smagsbegrebog smagensbetydninger i litteraturen (udvidet tekstbegreb) og livet. Visning af præsentationen ”Den perfekte tekst” til eksemplificering af kohæsion og kohærens i reflekterende artikel. 5Mindmap på tavlen/projektor med pointer til løsning af forløbets artikel-opgave (35 min) Opstarten på den reflekterende artikel er samtidig en formativ evaluering af elevernes viden om smag. Overskriften for mindmap er ”Smag og smagens betydninger i litteraturen og livet?”. 15 min individuelt arbejde: Gennemgang af egne noter fra timerne i dansk og kemi. Find væsentlige pointer og begreber, som kan inddrages i den reflekterende artikel. 20 min klassemindmap: Eleverne til tavlen (evt. GoogleDrive – fællesdokument, hvor elever skriver pointer ind under overskriften) ”Smag og smagens betydning i litteraturen og livet”. ForberedelseForberedelseFor eleverne gælder: Skim artikel fra kemi: ”Naturlige farvestoffer i frugt og grøntsager”. Læs afsnittet ”Madens æstetik”, Livretter – mad i kunst og litteratur, s. 35-43. Nedskriv hjemmefra de vigtigste pointer om forholdet mellem mad, sansning og betydning. Begreberne "Forforståelse" og "Fysiologisk udtryk" skal vi særligt arbejde med.