Dansk Kopiark og PDF Hent alt som PDF Indhold med samme tema Kritisk refleksion (12) Skriveøvelser (22) Aktiviteter i forløbet 1 Knausgård og Brønnum Carlsen - genreøvelse til dansk på gymnasieniveau 2 Smag betragtet konkret og abstrakt - skriveøvelse i dansk på gymnasieniveau 3 Sans og beskriv et æble - skriveøvelse i dansk på gymnasieniveau Forfattere: Casper Thrane Vertikale faneblade Aktivitet Øvelse (20 min.): Sans og beskriv et æble. Aktivitet1Rekvisitter: Æbler Første skrivning (5 min) Tag dit æble og kig rigtig godt på det, vend og drej det, snus til det. Tænk over, hvad det egentlig er for en størrelse. Nedskriv derefter dine tanker til en kort, men præcis tekst. Anden skrivning (15 min) Forestil dig æblets smag og konsistens, nyd, at du skal til at spise denne frugt. Tag så endelig en bid af dit æble og læg mærke til, hvordan det smager, lyder, dufter, fornemmes i munden. Nedskriv atter en kort tekst, hvor du søger så præcist som muligt at beskrive oplevelsen, så den er bevaret på skrift. Øvelse 3 af 3 Denne øvelse er den tredje af 3 af Casper Thrane, Risskov Gymnasium. Se også artiklen "Smag og litteratur - den sanselige vej til læring og erkendelse i danskundervisningen". Øvelsen stammer fra Thrane og Eriksen: Livretter - mad i kunst og litteratur, Systime (2014). Læs afslutningsvis dine tekster op for din sidekammerat, som gør det samme for dig. Diskuter jeres teksters sprog og indhold. Er der kommet nogle gode eller overraskende pointer frem? Har I fået alle sanserne i spil? Perspektivering: Hvordan forholder jeres teksters smagsbeskrivelser sig til Karen Wistofts gennemgang af smagsbegrebet inden for naturvidenskab og humaniora? Er I overvejende naturvidenskabsmænd eller humanister, når det kommer til egen smag!?