DanskKemi1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Aromastoffer (4) Aktiviteter i forløbet 1 Modul 1: Introduktion til smagsbegrebet 2 Modul 9: Konvivialitet, fællesmåltid og gruppefremlæggelser Forfattere: Lone Berg, Casper Thrane | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet Denne aktivitet afslutter hele forløbet og har omdrejningspunkt i begrebet konvivialitet. Konvivialitet vil sige en medleven i måltidet - dvs. det engagement, som ikke blot handler om at spise maden, men også skabe en kontekst og en indleven. Gruppevis laver/medbringer eleverne en ret til 3-4 personer. Denne indgår i fællesspisning, og programmet står derudover på gruppefremlæggelser, digtoplæsning m.v. Aktivitet1Bordet dækkes til et stort afsluttende fællesmåltid (evt. efter poster-præsentationer) 2Opklaring af begrebet Konvivialitet – Lærer fortæller Noter: Konvivialitet betyder direkte oversat med-leven og dækker over “den særlige følelse af opstemt sammenhørighed folk kan gribes af når de spiser et måltid sammen” (Boll-Johansen, Ved bordet(2003), 177). 3Oplæsning af Benny Andersens digt ”Bordbøn”, Den musikalske ål (1960). En uhøjtidelig og konkret glæde ved måltidet og livet. 4Gruppefremlæggelser af poster – alternativt mens klassen spiser sammen. Under 'Kopiark' finder du en række eksempler på digitale plakater, som elever har lavet til denne opgave. Undervisningsforløbet har været afprøvet på Risskov Gymnasium, og eksemplerne er her fra. Se eksempel nedenfor: Eksempel 1 Download eksempel 1 her. Download alle eksempler under 'kopiark' i menuen. 5Kåring af bedste øvelsesvejledning (bestemmelse af chlorofylindholdet i spinat) 6Eleverne præsenterer deres medbragte retter, og klassen spiser sammen. Noter: Evt. oplæsning af 2-3 udvalgte uddrag fra tværfagligt reflekterende artikler undervejs. Læreren kan evt. nævne nogle af alle de smagsbegreber, som klassen har været rundt om i undervisningen. Listen kan lægges ind på klassens fælles materialeplatform som sidste videndeling: Multisensorisk Kontekstbåret Individuelt Forforståelse Den objektrelaterede forforståelse Den subjektrelaterede forforståelse Den kulturbårne forforståelse Grundsmage Sur Sød Bitter Umami Salt Astringens/snerpning Emergens Mundfølelse Sanser Konsistens Æstetik og Kants smagsdom Erfaring Objektivt og subjektivt på én gang Kemestesi Konvivialitet Kemisk fysiologisk Kulturelt ForberedelseForberedelseFor eleverne gælder: Lav en ret til 3-4 personer, som involverer frugt og/eller grønt. Din ret må gerne rumme en særlig (smags)betydning for dig. Du skal ganske kort kunne præsentere (smagen af) din ret i næste time. Grupper skal være færdige med posters om farve- og aromastoffer i en frugt/grøntsag. Grupperne skal fremlægge posteren for klassen i timen. Benny Andersens "Bordbøn" lånes.