Kemi1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Aromastoffer (4) Estere (2) Aktiviteter i forløbet 1 Introducerende fællesmodul 2 Introduktion til aromastoffer og estere 3 Øvelse: Syntese af estere 4 Opsamling på aromastoffer og farvestoffer i frugt og grøntsager 5 Analyse af farvestoffer i fødevarer 6 Øvelse: Analyse af betanin i rødbede 7 Øvelse: Chlorofylindholdet i spinat 8 Formidling og posters 9 Konvivialitet, fællesmåltid og gruppefremlæggelser Forfattere: Lone Berg | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet Der arbejdes med elevernes bevidsthed om sammenhængen mellem stoffers struktur, deres kemiske og fysiske egenskaber samt bevidsthed om stoffers anvendelse i hverdagen, herunder smagsoplevelsen. Aktivitet1Lærergennemgang af kondensationsreaktionen bag en estersyntese (15 min.) 2Eleverne øver navngivning af estere vha Marvinsketch og quizlet” (20 min.) https://quizlet.com/103603000/estere-flash- cards/ Tegn strukturformlerne på esterne i Marvinsketch 3Gruppearbejde om artikel ”What´s in your strawberries” (45 min.) (Originalkilde). Eleverne har individuelt hjemmefra arbejdet med spørgsmålene på nedenstående opgaveark. Download arket med spørgsmål til elevernes individuelle forberedelse her. 4Gruppearbejdet tager efterfølgende udgangspunkt i dette arbejdsark: Download arbejdsark til gruppearbejdet her. Noter: Gruppemedlemmer fremlægger individuelt hjemmearbejde for hinanden Man diskuterer sig frem til de bedste svar og skriver dem ind på f.eks. GoogleDrive Gruppen svarer sammen på spørgsmålene 1, 2 og 3: Bestem hvilke funktionelle grupper molekylerne i tabel 1 indeholder og afgør hvilke af molekylerne, der er estere. Bestem hvilke alkoholer og carboxylsyrer esterne i tabel 1 er opbygget af. Formulér afslutningsvis et svar på hvad der giver jordbær sin farve og hvad der gør smagen og duften af jordbær så attraktiv? Svaret skal kunne tages op ved den fælles opsamling på klassen. 5Opsamling på klassen (10 min.) Noter: Opsamling ved udvalgte grupper ud fra besvarelser på eks. GoogleDrive. Der skrives til ved nye pointer. Opsamling på evt. spørgsmål, som har meldt sig i arbejdet undervejs. ForberedelseForberedelseFor eleverne gælder: I forbindelse med gruppearbejde om artiklen "What's in your strawberries" skal eleverne individuelt forberede sig ved at forholde sig til disse spørgsmål (udleveres/gøres tilgængelig til eleverne). s. 167-168 i Basiskemi B (lånes/hentes hjem/kopieres særskilt til eleverne) s. 166-168 i Kend Kemien 2 (1. Udgave)