Kemi1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Aktiviteter i forløbet 1 Introducerende fællesmodul 2 Introduktion til aromastoffer og estere 3 Øvelse: Syntese af estere 4 Opsamling på aromastoffer og farvestoffer i frugt og grøntsager 5 Analyse af farvestoffer i fødevarer 6 Øvelse: Analyse af betanin i rødbede 7 Øvelse: Chlorofylindholdet i spinat 8 Formidling og posters 9 Konvivialitet, fællesmåltid og gruppefremlæggelser Forfattere: Lone Berg | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet Der arbejdes med teori om, hvad organiske farvestoffer kemisk set er. Herunder hvorfor frugt og grønt har deres særlige farver, f.eks. rød gul og grøn peberfrugt samt rødbede. Aktivitet1Opsamling på aromastoffer (20 min.) Noter: Videoer fra udførelsen af øvelsen ”smagen af frugt – aromastoffer” vises i grupper. Lærergennemgang af reaktionsmekanismen bag estersyntesen. 2Lærergennemgang af teori om farvede forbindelser (20 min.). Konjugerede dobbeltbindinger, delokaliserede elektroner, chromofore og auxochrome grupper. 3Gruppearbejde om naturlige farver i frugt og grøntsager (45 min.). Se nedenstående punkter for uddybning. 4Gruppearbejdet tager som det første udgangspunkt i artiklen "Naturlige farver i frugt og grøntsager" fra 2004. Download artiklen her. Arbejdsspørgsmål til artiklen "Naturlige farver i frugt og grønt": Nævn de kemiske forbindelser, der er årsag til farverne grøn, gul, orange, rød, blå og violet. Hvorfor bliver kartofler grønne, hvis de får lys? Hvad er forskellen på klorofyl a og klorofyl b? Argumenter for, at karotenoiderne er fedtopløselige. Hvor mange konjugerede dobbeltbindinger indeholder b-karoten? Hvad er forskellen på xantofyller og karotener? Forklar, hvorfor anthocyaniner og betanin er vandopløselige. Inddrag viden om intermolekylære bindinger. Forklar, hvorfor Clara Frijs-pærerne ændrer farve. Billedet er fra artiklen ”Naturlige farvestoffer i frugt og grøntsager" s. 4 Forklar hvad farven af anthocyaniner afhænger af. Hvorfor ændres farven for grønne grøntsager sig mere end orange og røde ved tilberedning? 5Gruppearbejdet fokuserer efterfølgende på planchen "The chemistry of bell peppers". Download planchen her. Noter: Hvilke farvestoffer og aromastoffer findes i peberfrugt efterhånden som de modnes? Original URL for planchen: http://www.compoundchem.com/2016/07/05/bell-peppers/). 6Gruppearbejdet afsluttes med selvvalgt frugt eller grøntsag. Noter: Eleverne skal nu vælge en frugt eller grøntsag og undersøge, hvilke farvestoffer der findes i frugten/grøntsagen. Strukturformlen skal angives, og det argumenteres, om farvestoffet er opløseligt i vand. Vil farven af frugten ændres ved tilberedning? 7Opsamling på klassen (5 min.). Noter: Eleverne skal konkludere på, hvilken betydning farven af frugt og grønt har for smagen. ForberedelseForberedelseFor eleverne gælder: Færdiggør dokumentarfilm, som blev påbegyndt i forrige modul ("Introduktion til aromastoffer og estere"). Læs s. 178-182 i Basiskemi B Læs s. 22- 23 i Kend Kemien 2 (2. Udgave) om farvestoffer i fødevarer. Læs Edelenbos, Merete m.fl: Naturlige farver i frugt og grøntsager. Artiklen læses også til 5. modul i dansk.