Madkundskab
Dansk
Historie
Natur/teknologi
Matematik
Forfattere:
Liselotte Hedegaard, Morten Christensen, Majbritt Pless
Velkommen til et tværfagligt forløb, som gennem gulerodens smage, tektsturvariationer og tilberedningsformer arbejder ind i både naturfag, historie, dansk samt madkundskabens håndværksmæssige og naturfaglige side. Hvad sker der med gulerodens vægt, når den koges kontra bages i ovnen? Hvad sker der med teksturen, og hvordan kan vi forstå det gennem både naturfaglige og humanistiske begreber? Eller sagt på en anden måde: hvordan kan oplevelsen af og arbejdet med en gulerods smag og tekstur bidrage til fagfaglig læring, som i sig selv ikke er relateret til smag?
Materialet baserer sig på det trykte materiale "Smag og læring - fire temadage med smag i naturfag, dansk, historie og madkundskab", som er udviklet af undervisere ved UCL i tilknytning til Smag for Livet. Materialet kan lægge op til et koncentreret arbejde over 4 sammenhængende temadage, men du kan også plukke enkelte aktiviteter ud. Det oprindelige materiale i bogform finder du desuden her.
Aktiviteter i forløbet
Denne første del af materialet introducerer dig - læreren - for en række indledende tekster, som didaktisk og fagligt udfolder baggrundsidéerne til materialet.
Fag Dansk, Historie, Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
- Kommunikation
- Fremstilling
- Kronologi og sammenhæng
- Madlavning
- Måltid og madkultur
- Undersøgelse
- Geometri og måling
- Matematiske kompetencer
- Tal og algebra
- Kommunikation
Faglige temaer - Tekstur
- Ordforråd
- Smag med alle sanser
- De fem grundsmage
- Kulturhistorie
- Tilberedning
- Gulerod
Dansk
Historie
Madkundskab
Natur/teknologi
Tekstur
Kommunikation
Fremstilling
Kronologi og sammenhæng
Madlavning
Måltid og madkultur
Undersøgelse
Geometri og måling
Matematiske kompetencer
Tal og algebra
Kommunikation
Ordforråd
Smag med alle sanser
De fem grundsmage
Kulturhistorie
Tilberedning
Gulerod
Første temadag er en generel introduktion til sanser, og hvordan alle sanser bidrager til smag. På denne temadag er der specifikt fokus på den æstetiske virksomhedsform. Formålet med temadagen er, at eleverne udbygger deres eksisterende viden om sanser fra indskolingen og erfarer, at smag er mere end den proces, som foregår i munden. Dette formål handler om at lære om smag. Derudover er formålet, at eleverne erfarer, at de gennem smag og udtryk for smagsoplevelse kan lære noget om andre fag. Temadagen ligger indenfor rammerne af mellemtrinnets natur/teknologi, madkundskab og dansk.
Fag Natur/teknologi, Madkundskab, Dansk
Kompetenceområder
- Kommunikation
- Undersøgelse
- Madlavning
- Fremstilling
- Kommunikation
Faglige temaer - De fem grundsmage
- Ordforråd
- Smag med alle sanser
- Tekstur
- Gulerod
Natur/teknologi
Madkundskab
Dansk
Kommunikation
Undersøgelse
Madlavning
Fremstilling
Kommunikation
De fem grundsmage
Ordforråd
Smag med alle sanser
Tekstur
Gulerod
Anden temadag repeterer og bygger videre på den viden og de erfaringer, eleverne har dannet sig under første temadag. I temadag 2 er der fokus på madens tekstur, og på den måde madens struktur giver sig til udtryk i den sanselige oplevelse. De sanser, der kommer i spil, når der tales om tekstur, er hørelsen, synet og følesansen, især mundfølelsen. I temadagene bruges de naturfaglige beskrivelser til at etablere fælles sproglige definitioner for oplevelsen af madens tekstur. Temadagen ligger inden for rammerne af natur/teknologi, matematik og madkundskab.
Fag Natur/teknologi, Madkundskab, Matematik
Kompetenceområder
- Kommunikation
- Undersøgelse
- Tal og algebra
- Madlavning
- Geometri og måling
- Matematiske kompetencer
Faglige temaer - Tekstur
- Smag med alle sanser
- Gulerod
Natur/teknologi
Madkundskab
Matematik
Kommunikation
Undersøgelse
Tal og algebra
Madlavning
Geometri og måling
Matematiske kompetencer
Tekstur
Smag med alle sanser
Gulerod
Tredje temadag repeterer og bygger videre på den viden og de erfaringer, eleverne har dannet sig under de to første temadage. På temadag 3 er der fokus på den håndværksmæssige virksomhedsform.
Formålet med temadagen er, at eleverne i praksis erfarer, at deres valg af tilberedningsformer påvirker madens smag. For at træffe valg om tekstur i konkrete retter med gulerødder skal eleverne aktivere den viden, de har fået
i løbet af de første to temadage.
Faglige temaer - Tekstur
- Tilberedning
- Gulerod
Madlavning
Tekstur
Tilberedning
Gulerod
På temadag 4 er der specifikt fokus på den kommunikative virksomhedsform.
Formålet med temadagen er, at eleverne får kendskab til smag som et kulturelt
og socialt fænomen. Hvor de tidligere temadage satte fokus på smag som
sansemæssig oplevelse og som fysisk-kemiske egenskaber omsat i madlavning,
så arbejder eleverne i temadag 4 med, hvordan smag er med til at forme opfattelser
og skabe fællesskaber.
Fag Dansk, Historie, Madkundskab
Kompetenceområder
- Fremstilling
- Kommunikation
- Kronologi og sammenhæng
- Fødevarebevidsthed
- Madlavning
Faglige temaer - Ordforråd
- Smag med alle sanser
- De fem grundsmage
- Ordsprog
- Kulturhistorie
- Gulerod
Dansk
Historie
Madkundskab
Fremstilling
Kommunikation
Kronologi og sammenhæng
Fødevarebevidsthed
Madlavning
Ordforråd
Smag med alle sanser
De fem grundsmage
Ordsprog
Kulturhistorie
Gulerod
Her finder du en tekst, som du kan bruge til evaluering af og refleksion over de fire temadage.
Fag Dansk, Historie, Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
- Madlavning
- Måltid og madkultur
- Kommunikation
- Fremstilling
- Kronologi og sammenhæng
- Undersøgelse
- Matematiske kompetencer
- Geometri og måling
- Tal og algebra
- Kommunikation
Faglige temaer - Tekstur
- De fem grundsmage
- Smag med alle sanser
- Tilberedning
- Gulerod
Dansk
Historie
Madkundskab
Natur/teknologi
Tekstur
Madlavning
Måltid og madkultur
Kommunikation
Fremstilling
Kronologi og sammenhæng
Undersøgelse
Matematiske kompetencer
Geometri og måling
Tal og algebra
Kommunikation
De fem grundsmage
Smag med alle sanser
Tilberedning
Gulerod