Dansk1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Essay (5) Artikel (6) Genrer (3) Skriveøvelser (22) Litterær analyse (1) Aktiviteter i forløbet 1 Fællesmodul - dansk og kemi 2 Smagsbegrebet analyseret 3 Smag og genreformidling 4 Smag og den reflekterende artikel som genre 5 Smag, æstetik og tværfaglighed 6 Den reflekterende artikels midte 7 Den reflekterende artikels midte - sekundærlitteratur og diskurs 8 Oplæsning, refleksion og skrivning 9 Konvivialitet, fællesmåltid og gruppefremlæggelser Forfattere: Casper Thrane | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet Der arbejdes med teksten "Skriftlig eksamen i dansk" samt to øvrige tekster omhandlende smag - disse to tekster arbejdes der tekstanalystisk med, ligesom der indgår en aktiv skriveøvelse. Aktivitet1Eleverne har som lektie bl.a. læst Skriftlig eksamen i dansk (stx og hf) s. 11-15 samt to korte tekster af henholdsvis Karls Ove Knausgård ("Sukker" (skal lånes/findes særskilt)) og Helle Brønnum Carlsen. Se mere under forberedelse. 2Pararbejde om læselektien Skriftlig eksamen i dansk (stx og hf) s. 11-15 (15 min.) Hvilke forhold skal man være opmærksom på, når man skriver formidlingsbevidst? Hvad karakteriserer en god indledning på en tekst? Hvad menes der med ”den røde tråd”, kohærens og kohæsion? Hvad karakteriserer essayet som genre? Det er som bekendt et essay om smagsbegrebet og smagens betydninger, som I skal skrive som afslutning på forløbet her. 3Gruppearbejde om Knausgård og Brønnum Carlsen (30 min.). Udlevér øvelse 1 til eleverne. Download øvelse 1 her. - Evt. oplæsning af de to tekster som indledning på gruppearbejdet. 4Opsamling på gruppearbejde (15 min.) 5Skrive- og sanseøvelse – af din egen tekst om smag (30 min.). Udlevér øvelse 2 til eleverne. Download øvelse 2 her. - Oplæsning af enkelte tekster som afslutning. ForberedelseForberedelseFor eleverne gælder: Læs skriftlig eksamen i dansk (stx og hf), s. 11-15 om at skrive formidlingsbevidst. Læs de to korte tekster af henholdsvis Karl Ove Knausgård (”Sukker”) og Helle Brønnum Carlsen (”Smag”). Se litteraturreferencer nedenfor: Carlsen, Helle Brønnum: “Smag”, Gastronomisk leksikon, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck (2010) / http://www.gastrolex.dk/content/smag Knausgård, Karl Ove: ”Sukker”, Om vinteren, Lindhardt og Ringhof (2015), s. 157-159. Nedskriv hjemmefra pointer til karakteristik af de to teksters sprog og skrivestil. Overvej i den forbindelse ligheder og forskelle mellem teksterne. Medbring en frugt/grøntsag, som betyder noget særligt for dig. Din frugt/grøntsag skal anvendes til skriveøvelse. For læreren gælder: Udprint øvelse 1 og øvelse 2 til eleverne