Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Essay

Ud med sproget! ... kommunikér med smag > Smag på genren
Eleverne skal arbejde videre med sanselige beskrivelser og sproglige virkemidler om og med smag med henblik på at styrke deres viden om æstetisk sprogbrug og evne til at vurdere teksters sproglige virkemidler. Dette gøres via fokus på hindbærsnitter. Eleverne præsenteres både for en opskrift på hindbærsnitter, en smagsprøve og et essay om hindbærsnitter. Gennem læsning og klassedialog om Søren Ryges essay ”Hindbærsnitter” skal de arbejde med, hvordan smagsoplevelsen heri beskrives.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Læsning
  • Fortolkning
Faglige temaer
  • Essay
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Erindr
  • Smag
  • Dansk
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Erindr
  • Smag
  • Læsning
  • Fortolkning
  • Essay
I aktiviteten skal eleverne arbejde dybere med essayet ”Hindbærsnitter” og beskæftige sig mere konkret med essaygenren. Målet er, at eleverne opnår viden om genrens kendetegn, og aktiviteten søger at forene essaygenren endnu mere med temaet smag. Eleverne skal derudover skrive deres eget essay, og derfor anses det som centralt, at eleverne er fortrolige med foreningen af essaygenren og temaet smag, så de er klædt godt på til deres egen skriveproces. Målet med at eleverne selv skal skrive deres egne essays, er at give eleverne mulighed for at fremstille sammenhængende tekster, hvor de kan udtrykke sig i et varieret sprog, afpasset genre og indhold.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Læsning
  • Fremstilling
Faglige temaer
  • Essay
  • Skriveøvelser
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Skriv
  • Dansk
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Skriv
  • Læsning
  • Fremstilling
  • Essay
  • Skriveøvelser
Denne aktivitet bygger videre på aktivitet 3. For at lave aktiviteten er det en forudsætning, at eleverne har selvskrevne essays om smag eller en smagsoplevelse (se eventuelt aktivitet 3). I denne aktivitet skal eleverne arbejde med læsning af deres essays samtidig med, at de smager på smagsprøver, som de selv har medbragt. Målet med aktiviteten er at skabe en tæt sammenhæng mellem tekstarbejdet (både skrivning og læsning) og smag. Ved at kombinere smagsoplevelsen med læseoplevelsen, søger denne aktivitet at få de to elementer til at interagere med hinanden, og dermed skabe en æstetisk oplevelse med smag og litteratur.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • Læsning
  • Fortolkning
Faglige temaer
  • Essay
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Smag
  • Snak
  • Dansk
  • Udskoling
  • Læs
  • Smag
  • Snak
  • Læsning
  • Fortolkning
  • Essay
Smagen af frugt og grønt: Smagsbegrebet undersøgt og overvejet > Smagen af frugt og grønt: Danskmateriale modul 2-8
Der arbejdes med teksten "Skriftlig eksamen i dansk" samt to øvrige tekster omhandlende smag - disse to tekster arbejdes der tekstanalystisk med, ligesom der indgår en aktiv skriveøvelse.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Essay
  • Artikel
  • Genrer
  • Skriveøvelser
  • Litterær analyse
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Skriv
  • Snak
  • Dansk
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g
  • Læs
  • Skriv
  • Snak
  • Essay
  • Artikel
  • Genrer
  • Skriveøvelser
  • Litterær analyse
Der arbejdes med karakteristik af den reflekterende artikel som genre, analyse og fortolkning af Knausgård-essay ”Sukker”.
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Essay
  • Artikel
  • Genrer
  • Skriveøvelser
Aktivitetstyper
  • Skriv
  • Fortolk
  • Dansk
  • 1. g
  • 2. g
  • 3. g
  • Skriv
  • Fortolk
  • Essay
  • Artikel
  • Genrer
  • Skriveøvelser