Dansk1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema Essay (5) Artikel (6) Genrer (3) Skriveøvelser (22) Aktiviteter i forløbet 1 Fællesmodul - dansk og kemi 2 Smagsbegrebet analyseret 3 Smag og genreformidling 4 Smag og den reflekterende artikel som genre 5 Smag, æstetik og tværfaglighed 6 Den reflekterende artikels midte 7 Den reflekterende artikels midte - sekundærlitteratur og diskurs 8 Oplæsning, refleksion og skrivning 9 Konvivialitet, fællesmåltid og gruppefremlæggelser Forfattere: Casper Thrane | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet Der arbejdes med karakteristik af den reflekterende artikel som genre, analyse og fortolkning af Knausgård-essay ”Sukker”. Aktivitet1Eleverne har som lektie bl.a. læst Skriftlig eksamen i dansk (stx) s. 46-52 om essayet som genre. Desuden: Læsefokus: Notér hjemmefra, hvilke vigtige træk essaygenren er kendetegnet ved. Se mere under forberedelse. 2EVT: oplæsning af skriveøvelse fra sidst (modul 3): To indledninger om smag – min vellykkede og min mislykkede (10 min) 3Arbejdet med den elevernes egne reflekterende artikler udfoldes. Opgaveformuleringen gennemgås på klassen og uddeles til eleverne. Download opgaveformuleringen her. 4Hernæst pararbejde om læselektien Skriftlige eksamensgenrer i dansk (10 min.). Der arbejdes ud fra det overordnede spørgsmål: Hvilke vigtige træk karakteriserer genren den reflekterende artikel? Pararbejdet tager udgangspunkt i elevernes hjemmearbejde om karakteristika for den reflekterende artikel som genre. Se nedenstående kopiark til eleverne. Download kopiarket her. 5Opsamling om den reflekterende artikel på klassen (15 min.). Se nedenstående punkter og stikord for detaljer. Den frieste af de tre stx-eksamensgenrer. Skribenten skal anvende egne erfaringer og refleksioner med stoffet. Der er ikke tale om fiktion, men om en undersøgende, reflekterende tekst, som er skrevet med klar rød tråd (kohærens og kohæsion) fra start til slut. Præsenterer og udfolder en sag ved at undersøge og reflektere over den. Stiller spørgsmål, som alle behandles. Behandler sit emne ud fra flere forskellige vinkler og synspunkter Veksler mellem det konkrete og det abstrakte (jf. vinkling, som kan angive en abstrakt tilgang til emnet (smag), som derefter konkretiseres med eksempler). Konkret: eksempler og personlige erfaringer. Abstrakt: generelle overvejelser og almene erfaringer. Derudover: Den gode indledning vinkler og motiverer Tager på tidspunkt udgangspunkt i opgavens tekst(er) 6Læreropsummering af genrer i forløbets tidligere læste tekster om smag (5 min.) Fagtekst (Leksikonartikel): Carlsen, Helle Brønnum: “Smag”, Gastronomisk leksikon, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck (2010). Romanuddrag: Jensen, Kristian Ditlev: Det bliver sagt, Gyldendal (2001), 41-43 og 53-54. Essay (i roman): Knausgård, Karl Ove: ”Sukker”, Om vinteren, Lindhardt og Ringhof (2015), s. 157-159. Fagtekst: Mouritsen, Ole og Styrbæk, Klaus: Fornemmelse for smag, Nyt Nordisk Forlag (2015), s. 1-6. Kogebog (Kronik): Plum, Camilla: Ælle Bælle Frikadelle, Gyldendal (2005), s. 20-21. Fagtekst: Wistoft, Karen: ”Smagsdidaktisk refleksionsteori i faget madkundskab”, s. 5-9. Knausgård-teksten er den essayistiske af teksterne, som dermed har karakteristika til fælles med den reflekterende artikel. Alle tekster rummer trods store forskelligheder karakteristika fra den reflekterende artikel. F.eks. fremstilling af et emne ud fra flere vinkler og kombinationen af abstrakte og konkrete synspunkter. 7Analyse af Knausgårds ”Sukker” ud fra gruppearbejde om den reflekterende artikels karakteristika (25 min.). Download øvelse 1 her. Teksten er kendt fra timen før. Den skal alene analyseres ud fra essayets genretræk som optakt til den følgende skriveøvelse, hvor eleverne selv skal skrive om smag anskuet konkret og abstrakt. Opgaveformulering: Find de bedste eksempler på essaytræk ved Karl Ove Knausgårds tekst ”Sukker”, Om vinteren (2015). Lav henvisninger til tekststederne. I skal kunne forklare, hvorfor tekststedet, som I henviser til netop rummer træk fra essayet som genre. 8Smags- og skriveøvelse: Smag betragtet konkret og abstrakt (15 min.) Pointering for eleverne: Øvelsen træner elevernes evne til at anskue smagen konkret og abstrakt, hvilket er en vigtig del af deres afsluttende forløbsprodukt, det faglige essay om smagsbegrebet og smagens forskellige betydninger. 9Oplæsning af skriveøvelser som afslutning ForberedelseForberedelseFor eleverne gælder: Læs Skriftlige eksamensgenrer i dansk om de tre artikelgenrer. Læsefokus: Notér hjemmefra, hvad der kendetegner artiklen som genre, og hvilke vigtige træk særligt den reflekterende artikel er kendetegnet ved. Evt: Ekspertgruppe om Susanne Højlunds Smag, s. 22-33. For læreren gælder: Udprint øvelse 1 til eleverne