Gastronomisk innovation Kopiark og PDF Hent alt som PDFGiv din vurdering Indhold med samme tema kartoffel (4) Aktiviteter i forløbet 1 Kartoflen – jordens mest alsidige grøntsag 2 Kartoflens køkkentekniske egenskaber 3 Kartoflen i det søde køkken 4 Den kreative kartoffel Forfattere: Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet Denne aktivitet er en åben, men rammesat aktivitet, hvor eleverne skal arbejde kreativt og tilberede en forret, hovedret og dessert. Alle retter tager udgangspunkt i den viden, eleverne har erhvervet sig igennem forløbet, men her kan de desuden arbejde med deres kreativitet og innovative sider. Aktivitet1I køkkenet- kreativ og åben opgave med kartoflen i centrum I den sidste aktivitet skal eleverne i køkkenet. Rammen for aktiviteten er åben og kan justeres alt efter tid og elevgruppe. Eleverne skal tilberede en forret, hovedret og dessert, hvor de gør brug af den viden, de har fået gennem forløbet. Udgangspunktet er kartoflen, men retterne skal eleverne selv finde på. Følgende er forslag til rammen, eleverne kan arbejde ind i. Eleverne skal gøre sig overvejelser om, hvilken målgruppe (kantine, restaurant, café, plejehjem) retterne skal serveres til. Hvilken betydning har det for smag, tekstur, udtryk etc.? Opgaven kan også løses ved brug af smagsdimensionskortene. Her kan eleverne trække et kort eller vælge et kort, som giver rammen for den smagdimension/målgruppe de skal tilberede tre retter til. Eksempelvis den sunde smag. Her kan eleverne tilberede tre retter med udgangspunkt i kartoflen, som alle henvender sig til målgruppen, der vægter den sunde smag højt. Rammen kan også være at eleverne skal tilberede tre rette med fokus på kartoflen og hvad der er i sæson nu og her. Eleverne tager billeder af de vigtigste processer i køkkenet ,eksempelvis før – under – efter billeder af deres tilberedninger. Eleverne præsenterer deres retter for klassen/holdet. Hvad gik godt? Hvad gik mindre godt? Hvorfor har de valgt præcis de retter? Afhængig af tid kan eleverne få til opgave at lave en madanmeldelse af hinandens mad (lege madanmelder fra Politiken) og arbejde med skriftlig formidling fra smagene i munden til ordene i avisen. LæringsmålLæringsmålMålene gælder for hele forløbet. Kompetencer forud for optagelse til skoleundervisning i hovedforløbet: Samarbejde om løsning af faglige opgaver. Grundtilberedningsmetoder og produktionsformer. Samarbejde om løsning af faglige arbejdsopgaver i forbindelse med håndtering af fødevarer. Kompetencer i hovedforløbet Eleven kan vurdere råvarer. Eleven kan anvende de korrekte råvarer, materialer, arbejdsmetoder, værktøj og udstyr i forhold til en given opgave. Eleven kan arbejde i teams samt bidrage til udviklingen af arbejdet. Eleven kan formulere sig mundtligt samt vurdere og forstå idéer og synspunkter. Eleven kan analysere og løse faglige problemer selvstændigt eller som del af et team. Eleven kan komponere, opskriftsætte og tilberede forskellige retter af sæsonvarer med begyndende kreativitet, beregne vareforbrug og udarbejde kalkulationer med selvstændighed og begyndende rutine.