Tværfaglig Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Indhold med samme tema Fra havet (4) Aktiviteter i forløbet 1 Fladfisk - Rødspætten 2 Rundfisk - Makrel Forfattere: Peter Nøhr , Asmus Gamdrup Jensen, Anne Torpegaard Festersen, Simon Neistskov Sørensen Vertikale faneblade Aktivitet Makrellen adskiller sig fra fladfisken på sit udseende, men der er også stor forskel på f.eks. muskelopbygningen og fedtprocenter i en såkaldt pelagisk fisk som makrellen, der lever i det åbne hav og er i konstant bevægelse, i modsætning til en fladfisk, der ligger på havbunden og kun i enkelte momenter sætter sig i bevægelse. Det er afgørende at forstå de forskelle, når der skal arbejdes praktisk med fisken. I de følgende øvelser skal I arbejde med forskellige tilberedningsmetoder, retter og smagssammensætninger - alle med udgangspunkt i rundfisken. Aktivitet11. opgave. Viden om makrellen. I den første opgave skal eleverne læse fagteksten Makrellen. 1. Lad eleverne læse fagteksten Makrellen, som I finder her. Eleverne kan læse den alene eller i par, og de kan gøre bruge følgende læsestrategier. Læreren kan også udvælge en af strategierne, som eleverne skal bruge. Lav eleverne svare på følgende spørgsmål, når de har læst teksten. Hvad kendetegner en rundfisk? Beskriv makrellens kendetegn. Hvor lever makrellen, og hvornår er den i sæson? Hvilken viden er vigtig at have, når du skal i køkkenet og tilberede en makrel med tilhørende garniture? Hvad ved vi ernæringsmæssigt om makrellen? 22. opgave- Smagseksperimentet. I smagsksperimentet skal eleverne smage på deres egen hjemmelavede makrel i tomat og en-to præfabrikerede. Det store smageksperiment skal stå – hvilken makrel i tomat smager bedst? Og hvorfor? Lad eleverne tilberede deres egen makrel i tomat i grupper af 2-3 personer. Brug opskriften Makrel i tomat. Lad eleverne smage på den præfabrikerede makrel i tomat og den hjemmelavede. Eleverne kan anvende arbejdsarket ”Sæt ord på smagen af makrel i tomat” til at vurdere smagsoplevelsen. Afsluttende og opsamlende aktivitet. Lad eleverne diskutere smagen af de forskellige typer makrel i tomat i grupperne. Gennemgå følgende spørgsmål i plenum, som afslutning på aktiviteten: Hvilken makrel i tomat smagte bedst og hvorfor? Tjek varedeklarationer. Hvor meget fisk indeholder den præfabrikerede og den hjemmelavede makrel i tomat? Hvilken indeholder mest makrel? Er der enighed om, hvilken makrel i tomat der smagte bedst? Hvorfor/hvorfor ikke? 33. opgave. Forsøg- hvilke tilberedningsmetoder egner sig bedst til en makrel? Del eleverne i små grupper. Udlever en makrel til hver gruppe og lad eleverne læse forsøgsbeskrivelsen igennem. Du finder beskrivelsen her Alt efter afsat tid, er det op til læreren at bestemme om eleverne skal gennemgå alle tilberedningsmetoder, udvælge et antal eller om tilberedningsmetoder skal deles ud. Øvelsen er også nyttig, når eleven skal tilberede klassiske retter fra Kokkebogen. Den kan bruges som et redskab til at reflektere over, om det kunne give mening at bruge en alternativ tilberedningsmetode. Eksperimentet kan laves med alle slags fisk, så ønsker man at eksperimentere med flere former for rundfisk, kan torsken være en mulighed. 44. opgave. Makrellen i et kulturhistorisk perspektiv. I aktiviteten skal eleverne se en film og læse en fagtekst om makrellen i et kulturhistorisk perspektiv. Lad eleverne se filmen, hvor madhistoriker Asmus Gamdrup fortæller om makrellens historiske betydning for fiskeriet og gastronomien i Danmark. Lad eleverne læse fagteksten om makrellen i et kulturhistorisk perspektiv. Find artiklen her 55. opgave. Elevernes personlige formidlingsevne. Eleverne skal bruge den viden, de har fået gennem forløbet til at udarbejde optagelser af hinanden, hvor deres personlige, retoriske og kropslige performance er i fokus. Del eleverne op i par og lad dem gense filmen med madhistoriker Asmus Gamdrup. Eleverne skal I par lave en analyse af filmen med madhistoriker Asmus Gamdrup med fokus på personlig fremtoning, retorik og kropssprog. Se filmen igennem igen. Denne gang skal I have fokus på Asmus Gamdrups formidlingsevne. Hvordan er Asmus kropssprog? (arme, hænder, mimik) Gør Asmus brug af pauser i præsentationen? Hvis ja, hvilken virkning har de? Hvor hurtigt/langsomt taler Asmus? Hvordan er hans stemmeleje? Hvordan virker det på jer? Hvilke elementer er gode i filmen? Udlevér elevarket med rammen for elevernes egne optagelser. Der kan tages udgangspunkt i den indholdsramme, der står på elevarket, eller I kan vælge et helt andet indhold. 66. opgave. I køkkenet- kreativ og åben opgave med tilberedning af makrel. I den sidste aktivitet skal eleverne i køkkenet. Rammen for aktiviteten er åben og kan justeres alt efter tid og elevgruppe Eleverne skal tilberede en ret, hvor de gør brug af den viden, de har fået gennem forløbet. Udgangspunktet er makrellen, men tilberedningsmetoden og garnituren, skal eleverne selv finde på. Følgende er forslag til den ramme, eleverne kan arbejde ind i. Opgaven kan/skal løses ud fra en bestemt råvarekurv, som faglæreren tildeler eleverne. Tag billederne af de vigtigste processer i køkkenet eksempelvis før – under – efter makrellen bliver confiteret eller lignende. Eleverne skal gøre sig overvejelser om, hvilken målgruppe (kantine, restaurant, café. plejehjem) de skal servere maden til. Hvilken betydning har det for smagene, tekstur, udtryk etc.? Eleverne præsenterer deres ret for klassen/holdet. Hvad gik godt? Hvad gik mindre godt? Afhængig af tid kan elever få til opgave at lave en madanmeldelse af hinandens mad (lege madanmelder fra Politiken) og arbejde med skriftlig formidling fra smagene i munden til ordene i avisen. LæringsmålLæringsmålMålene gælder for hele forløbet. Kompetencer forud for optagelse til skoleundervisning i hovedforløbet: Samarbejde om løsning af faglige opgaver. Grundtilberedningsmetoder og produktionsformer. Opdækning, almindelige serveringsformer og afrydning samt gæste- og kundebetjening i forskellige service- og salgssituationer. Samarbejde om løsning af faglige arbejdsopgaver i forbindelse med håndtering af fødevarer. Kompetencer i hovedforløbet Eleven kan anvende de korrekte råvarer, materialer, arbejdsmetoder, værktøj, og udstyr i forhold til en given opgave. Eleven kan arbejde i teams samt bidrage til udviklingen af arbejdet. Eleven kan formulere sig mundtligt samt vurdere og forstå idéer og synspunkter. Eleven kan analysere og løse faglige problemer selvstændigt eller som del af et team. Eleven kan komponere, opskriftsætte og tilberede forskellige retter af sæsonvarer med begyndende kreativitet, beregne vareforbrug og udarbejde kalkulationer med selvstændighed og begyndende rutine.