Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Smagsdidaktik

Undervisningsredskaber (erhvervsskole) > Reportager fra praksis
Hvordan forklarer man smagen af god mad? Datalog Morten Aagaard har udviklet en app, der kan hjælpe fødevarefaglige elever og deres lærere i at sætte ord på smagen.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
I maj 2016 holdt Smag for Livet og Kongeskærskolen i Allinge temauge med smag i samtlige fag og for 0. - 8. klasse. Her er materialet, der blev brugt.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsoplevelser
  • Smagsdidaktik
Når man arbejder med smagen i madkundskab, har eleverne høje forventninger til, at de lærer noget, viser et nyt studie.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
Smag er en helt central del af det nye fag, madkundskab. Professor Karen Wistoft belyser i denne artikel smagsbegrebet og den didaktik, der knytter sig til smagen i madkundskab.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsdidaktik
Forforståelsen kan åbne en passage mellem fagets begreber og metoder om smag på den ene side - og elevernes forståelse og interesse for smag på den anden side. Peter Brodersen forklarer her, hvordan en lærer kan bygge bro mellem faglige begreber og elevernes tænkning.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
En didaktisk model om elevens æstetiske, analytiske, håndværksmæssige og kommunikative virksomhed. 
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsdidaktik
Eleverne skal ikke kun lære at spise det rigtige, de må lære at forholde sig kritisk og oplyst til mad og måltider – med udgangspunkt i et refleksivt bæredygtighedsbegreb, skriver professor Karen Wistoft.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Bæredygtighed
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsdidaktik
  • Bæredygtighed
Denne artikel undersøger smag i en fænomenologisk kontekst og præsenterer mulighederne for at benytte en fænomenologisk tilgang til smag indenfor rammen af uddannelsesteori. Ud fra denne tilgang opstår smag som en kompleks interaktion mellem alle sanser og som et samspil mellem erindringer og forventninger. I denne henseende er smagsoplevelser tegn på en privilegeret, men hidtil relativt uudforsket adgang til kognition. Det er et sanseligt møde, der omfatter læringsmuligheder ikke kun om smag, men også om andre emner gennem smag.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Elever i en 6. klasse har været gennem et intensivt forløb i madkundskab. Denne casebeskrivelse af Peter Brodersen giver et indblik i elevernes motivation og den faglige dialog undervejs.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Madglæde
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
  • Madglæde
Ved indvielsen af Smag for Livet talte Karen Wistoft om, hvilken rolle smag spiller i faget Madkundskab. Så oplægget her.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Baggrundsviden > Inspirationsmaterialer
Kan man blive bedre til at skrive og bedre til at analysere og fortolke tekster ved at blive bevidst om, hvordan vi smager? Det afprøver Gastronauterne fra Risskov Gymnasium
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Skriveøvelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Dansk
  • Smagsdidaktik
  • Skriveøvelser
I denne artikel giver jeg et eksempel på, hvordan du kan anvende smagsoplevelser som et middel til at igangsætte skriveprocesser i danskundervisningen. Eksemplet stammer fra afprøvningen af et undervisningsmateriale, som jeg udviklede i forbindelse med mit speciale på kandidatuddannelsen i didaktik (dansk).
Fag
Dansk
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Skriveøvelser
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Dansk
  • Skriveøvelser
  • Smagsdidaktik