Dansk Kopiark og PDF Hent alt som PDF Aktiviteter i forløbet 1 Praksisfortælling: Smag i kunsten: Elever gør skagensmalernes værker levende 2 Praksisfortælling: Citronmåne, popcorn og duften af nelliker - smag som afsæt for skriveprocesser 3 Praksisfortælling: Dansktime ved et smukt dækket bord: Til booktasting på skolebiblioteket 4 Praksisfortælling: Sprødt, sødt og boblende: Smagen af nytår ifølge 5.D 5 Praksisfortælling: Juleudfordringen: kan læreren få æbleskiven rund, pølsen stoppet og klejnen kogt tilpas? 6 Praksisfortælling: Smagserindringer fra 5.D: Den himmelske smag af jul 7 Inspiration: Elever arbejder med kulturel og kontekstbestemt smag 8 Artikel: Smag som afsæt for skriveprocesser Forfattere: Anne Bech Vertikale faneblade Aktivitet Smag og mad bruges ofte i kunsten. Det benyttede eleverne fra 9.d sig af, da de genskabte berømte malerier med sig selv som hovedpersoner. Artikel1 Anna Anchers "Julegæssene plukkes" i elevernes version. Foto: Anne Bech 9.d på Brøndbyøster Skole har siden 5. klasse været smagsklasse i forsknings- og formidlingscentret Smag for Livet. For at fuldende dette arbejde er et samarbejde med Frilandsmuseet kommet på plads, hvor 9.d nu har haft mulighed for at implementere smag, mad og måltid i den danskfaglige genre billedanalyse og i rammer, der satte billederne i en mere samtidig kontekst i forhold til interiør, klædedragt, boligforhold mv. Med udgangspunkt i 16 værker af flere af Skagensmalerne og den litterære og kunstneriske tidsperiode ”Det moderne gennembrud” var det tanken at Frilandsmuseet skulle danne rammen om en form for levendegørelse af de udvalgte værker, hvor eleverne ud fra deres analysearbejde med billederne skulle skabe en parafrase til hvert værk, hvor de selv iscenesatte billedernes motiv med eksempelvis det veldækkede frokostbord og gæsterne omkring bordet. Naturligvis med dem selv som gæster iført gammeldags klædedragter og med mad/drikke på bordet. P.S. Krøyers "Hip, Hip, Hurra!" Foto: Skagens Museum Da de ”nye” værker var klar, blev de fotograferet og bliver nu en del af en udstilling på Brøndbyøster Skoles ”hovedgade”, så både parafraserne og billeder af de originale værker kan ses og sammenlignes. Udstillingen vil desuden indeholde billedtekster og kommentarer til tidsperiodens mad og måltider samt have fokus på stilarter indenfor malerkunsten. Billedanalyse som optakt Kigger man på danskfagets færdigheds- og vidensmål/Fortolkning står der bl.a.: ”Eleven kan forholde sig til kultur, identitet og sprog gennem systematisk undersøgelse og diskussion af litteratur og andre æstetiske tekster”. Jf. dette mål sættes billedanalysen i fokus og følgende læringsmål kunne opsættes: Elevernes parafrase af Krøyers berømte maleri. Foto: Anne Bech Eleverne skulle lære: At analysere, fortolke og perspektivere malerier At få et fælles fagligt sprog til billedanalyse At forstå og anvende faglige grundelementer i billedanalyse At forstå at billeder er et spejl af en historisk tid At udføre og anvende faglig læsning i relation til analysearbejdet Derudover skulle eleverne i dette forløb vise viden om ”sammenhæng mellem situation, kultur og kropssprog” til at udføre deres færdige iscenesættelser/parafraser af de udvalgte værker. Forløbet begyndte i selve klassen, hvor der i grupper blev arbejdet med analyser af værkerne og forberedelse til parafraserne. Dernæst fulgte dag 1 på Frilandsmuseet, hvor klædedragter, rum og interiør blev prøvet og udvalgt samt råvarer klargjort. Dag 2 på museet blev værkerne iscenesat og parafraserne fotograferet. Hele forløbet bliver nu udstillet på skolens hovedgade. Forløbet evalueres afslutningsvis i klassen og rettes derefter til, så det passer til flere undervisningsforløb i Frilandsmuseets skoletjeneste. Du kan finde hele undervisningsforløbet "En bid af danskfaget" her. Skagensmalerne Skagensmalerne var en række skandinaviske malere, som især i 1880'erne blev tiltrukket af Skagens lys, farver og natur. Fra 1880 opstod en kunstnerkoloni af unge malere, der skabte det moderne gennembrud i nordisk kunst. De mest kendte er Michael Ancher og Anna Ancher (bosiddende i Skagen året rundt), P.S. Krøyer, Viggo Johansen, Laurits Tuxen, Carl Locher, Christian Krohg (fra Norge) og Oscar Björck (fra Sverige). Med Brøndums Hotel som samlingssted malede skagensmalerne i gensidig inspiration. Flere af skagensmalerne indgår i motivet på Krøyers "Hip, Hip, Hurra!" og Michael Anchers "En barnedåb". Kilde: Elisabeth Fabritius: Skagensmalerne i Den Store Danske, Gyldendal. Se flere billeder fra forløbet her: