Madkundskab Kopiark og PDF Hent alt som PDF Indhold med samme tema Smagsoplevelser (47) Aktiviteter i forløbet 1 Video: På sanketur i skoven, byen eller på stranden 2 Praksisfortælling: Vilde løg og havbænkebidere: 5.a smager på vild natur 3 Artikel: Skolehaven - et frirum fuldt af læring 4 Praksisfortælling: Fra muld til guld: Potentialet i en skolehave 5 Praksisfortælling: Vintermad i udekøkkenet med 6.D 6 Praksisfortælling: Smag for æbler: 5.a i plantagen 7 Praksisfortælling: Blandt hestebønner og bolsjebeder: 6.d har Madkundskab i marken 8 Praksisfortælling: Hakkebøffer og havmad: En dag med alle sanser for unge 9 Praksisfortælling: Det’ vildt - fra mord til bord: 6.D. spiser dåvildt 10 Praksisfortælling: Smag for foråret - et udendørs læringsforløb for 4. klasser 11 Artikel: Insekter og tang - fremtidens fødevarer 12 Praksisfortælling: Insekter som fremtidens mad - skal de smages eller gemmes? 13 Praksisfortælling: Chili con fårekylling og melormeknækbrød: Klimavenligt køkken med insekter 14 Undervisningsforløb for 5. klasse, Madkundskab og Natur/teknologi: Grisen og Smagen 15 Undervisningsforløb: Det er vildt at smage! Forfattere: Eva Rymann Vertikale faneblade Aktivitet Lærerstuderende afprøvede, hvordan skolehaver kan være en ressource for eleverne i madkundskab Artikel1Fra jord til bord. Fra skolehave til skolekøkken. Fra frø til forståelse. Erfaringerne med skolehaver har vist, at det har masser af gode effekter på børns læring, smagsudvikling og sociale relationer, når de får mulighed for at dyrke grøntsager i en skolehave, passe dem, høste dem og forvandle dem til dejlige måltider. Det efterprøvede et hold lærerstuderende fra UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i den forgangne uge, først med et besøg i Skolehaven Falen en smuk septembermorgen, og dernæst med en session i faglokalet for madkundskab, hvor de omsatte høsten af grøntsager og urter til en overdådighed af retter. Hver gruppe studerende fik tildelt forskellige slags grøntsager som basis for deres retter. Det blev til alt fra rødbedetatar til græskarsuppe, fra kålrabischnitzler til palmekålspesto. Undervejs var der overvejelser om især retternes forskellige teksturer og visuelle udtryk. Sprøde og knasende kålchips til en blød, tyk suppe, lette grønne serveringer kombineret med rugboller med tyngde - og fine urter, spiselige blomster og frø på toppen. Opskrifterne var enten selvkomponerede, hentet fra nettet eller fra børnekogebogen MIT Kokkeri. Herunder kan du se billeder fra skolehaven og tilberedningen i skolekøkkenet: Trillebør med høsten fra skolehaven. Foto: Maria Sofie Henriksen Græskar Skærebræt med græskar, løg og kartofler Græskar i gryde Grønkål laves til chips Kålrabi på mandolinjern Kålrabi laves til chips Kålrabi og liste over retterne, der skal tilberedes Palmekålspesto De studerende arbejder med grøntsagerne De studerende arbejder