Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Smagsoplevelser

Undervisningsforløb > Få styr på isen
I denne aktivitet skal eleverne smage på forskellige industrielt fremstillede is og blive i stand til at sætte deres egne ord på isens aroma, udseende, smag og tekstur. Formålet er både, at eleverne bliver bedre til at vurdere forskellige typer af industrifremstillede is, men også at de bliver bedre til at identificere og italesætte specifikke, relevante og æstetiske parametre i is, inden de selv skal fremstille is i køkkenet.
Fag
Naturfag i produktion, Varekendskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Is
Aktivitetstyper
  • -
  • Naturfag i produktion
  • Varekendskab
  • Smagsoplevelser
  • Is
Undervisningsredskaber (erhvervsskole) > Smagsoplevelser
Vi ved alle sammen, hvordan det føles at være lækkersulten. Sød smag, cremede teksturer og komplekse dufte kan gøre os lykkelige. Men hvad indebærer lækkersult egentlig? Dette uddrag fra bogen "Sådan smager børn" gør dig klogere på lækkersult.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madglæde
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Smagsoplevelser
  • Madglæde
Når vi presses til at spise noget, vi har modvilje mod, kan det tænde for en grundlæggende følelse af afsky. Men hvad er afsky egentlig? Og hvordan kan vi forholde os til det? I dette uddrag af bogen "Sådan smager børn" kan du lære mere om følelsen af afsky.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Kok 1. år
  • Kok 2. år
  • Kok 3. år
  • Kok 4. år
  • Smagsoplevelser
Undervisningsredskaber (erhvervsskole) > Reportager fra praksis
Kokkeeleverne fra Techcollege har udforsket, hvad frisk fisk egentlig er - ved at tage på havet.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsoplevelser
Undervisningsredskaber (erhvervsskole) > Smags- og teksturkort samt undervisningsredskaber
Her finder du journalark med aromaprofiler, som er et værktøj, der kan anvendes til at visualisere elevernes smagsoplevelser med forskellige fødevarer eller retter.
Fag
Naturfag i produktion, Varekendskab, Sensorik og madkvalitet, Vin- og drikkevarelære
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Sensorik
  • Aroma
  • Undervisningsredskab
Aktivitetstyper
  • -
  • Naturfag i produktion
  • Varekendskab
  • Sensorik og madkvalitet
  • Vin- og drikkevarelære
  • Smagsoplevelser
  • Sensorik
  • Aroma
  • Undervisningsredskab
Kultur og traditioner > aFRIKADELLEN - få smag for Afrika
Ris er en vigtig fødekilde i Afrika. Men risen har også en særlig historie i Afrika, og den er forbundet med en række traditionelle, smagfulde retter. Følg journalisten Jeppe Vestergaard Jensens smagsrejse rundt i Afrika. I kapitel 1 kommer I bl.a. med på lokale restauranter og møder traditionelle risretter. Gennem læsning og forskellige opgaver får eleverne kendskab til ris og forskellige risretter. De skal desuden udarbejder idéer til en ny risret og selv tilberede de afrikanske risretter.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Løs
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Løs
  • Tilbered
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Lige så snart turisterne lander i Sydafrika, bliver de præsenteret for en af Sydafrikas nok mest betydningsfulde spiser - det tørrede kød der kaldes biltong. I kapitel 2 fortsætter journalisten Jeppe Vestergaard Jensen sin smagsrejse til Sydafrika, og I bliver inviteret med videre på rejsen gennem endnu en levende fortælling. Gennem læsning og øvrige opgaver skal eleverne arbejde med, hvordan mad og kultur er forbundet, og de skal bl.a. selv tilberede biltong.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Når man er ude at opleve den store verden og maden derfra, hvad er så et ægte måltid, der præcis rammer den smag og følelse, som de lokale forbinder med deres mad? Og er det overhovedet muligt at genskabe et autentisk måltid? I Kapitel 3 kommer I med journalisten Jeppe Vestergaard Jensen til Etiopien i Afrika, hvor han udforsker autentiske etiopiske smagsoplevelser. Gennem læsning og de øvrige opgaver skal eleverne bl.a. drøfte begrebet 'autentisk', udtænke en fiktiv autentisk restaurant. Og de skal tilberede et etiopisk måltid, som indtages på ægte etiopisk manér (med fingrene). Dette danner afsæt for, at eleverne tager kritisk stilling til, hvordan måden vi indtager mad på, påvirker måltider og smagsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
  • Erindringer
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
  • Erindringer
Siden 1400-tallet har Europa haft indflydelse i Afrika. Europæerne kom med nye ting, som i samspil med de eksisterende kulturer skabte nye kulturer og madretter. Men nu vender skibet, og afrikanerne er også klar til at vise resten af verden, hvad de kan tilbyde af spændende smage. Tag med videre på en smagsrejse i Afrika med journalisten Jeppe Vestergaard Jensen. I kapitel 4 vil I lære mere om kolonitiden og dens betydning for mad og madkultur.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
I femte og sidste kapitel af smagsrejsen rundt i Sydafrika, ser journalisten Jeppe Vestergaard Jensen nærmere på, hvad vi i Europa kan lære af Afrika, når det gælder mad, smag og madkultur. I kapitel 5 skal I bl.a. forholde jer til, hvad I har lært om Afrikas smage og udtænke en ret, hvor I bringer jeres viden og erfaringer om Afrikas smage, råvarer og teknikker i spil i køkkenet.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Aktivitetstyper
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Læs
  • Snak
  • Løs
  • Tilbered
  • Måltid og madkultur
  • Smagsoplevelser
  • Madkultur
  • Geografiske specialiteter
Kultur og traditioner > Værtskab, smag og måltider
Eleverne skal først aktivere deres forforståelse af fænomenet værtskab. Herefter skal de tilegne sig viden om, hvad et værtskab er, og selv formulere forskellige parametre for værtskabets betydning for et måltid. Til dette arbejde indgår både tekster, film, scenariekort og kreative foldebøger til fastholdelse af elevernes viden.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
Aktivitetstyper
  • Beskriv
  • Tegn
  • Læs
  • Skriv
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Beskriv
  • Tegn
  • Læs
  • Skriv
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
  • Måltid og madkultur
Eleverne skal anvende deres viden om værtskabets betydning for smagsoplevelsen ved at fremstille, servere og gennemføre en præsentation af en kartoffelmad i selvvalgte måltidsrammer. Her skal eleverne benytte deres viden om de forskellige parametre, som kan påvirke smag- og måltidsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Smag
  • Fremlæg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Tilbered
  • Smag
  • Fremlæg
  • Måltid og madkultur
  • Værtskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltider
Ud med sproget! ... kommunikér med smag > Speaking with and about foods
I denne aktivitet skal eleverne både arbejde med skriftlighed, mundtlighed og ordforråd. Aktiviteten indledes med, at eleverne skal se et filmklip fra filmen ”Julie and Julia”. Klippet viser, hvordan hovedpersonen Julie beskriver sin smagsoplevelse med smør, hvilket skal fungere som eksempel for eleverne i de efterfølgende øvelser. Med inspiration fra den direkte tilgang til ordforrådstræning arbejder eleverne målrettet med udvidelse af ordforråd, hvorefter de selv skal skrive en beskrivelse, der ligner Julies fra filmklippet. Afslutningsvis skal eleverne i grupper blindsmage, beskrive og gætte, hvad de smager.
Fag
Engelsk
Kompetenceområder
  • Skriftlig kommunikation
  • Mundtlig kommunikation
Faglige temaer
  • Ordforråd
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Beskriv
  • Skriv
  • Erindr
  • Smag
  • Engelsk
  • Udskoling
  • Snak
  • Beskriv
  • Skriv
  • Erindr
  • Smag
  • Skriftlig kommunikation
  • Mundtlig kommunikation
  • Ordforråd
  • Smagsoplevelser
"Spis flere grøntsager og frugter" står der i de nyeste kostråd fra 2021. Men hvordan får vi grøntsager og frugter til at smage godt? I denne aktivitet skal eleverne brug Smag for Livets Metodekort til at undersøge, hvad der sker med en række grøntsagers smag, aroma og tekstur, når de tilberedes på forskellige måder. Herigennem kan eleverne erfare, hvordan grøntsagerne kan tilberedes, så de smager bedst!
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Håndværk
  • Madlavningsmetoder
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Håndværk
  • Madlavningsmetoder
  • Tekstur
Som “appetitvækker” til arbejdet med tilberedning af grønne retter, skal eleverne i denne aktivitet arbejde med at tilsætte grønt i de forskellige grundkomponenter i en burger: brødet, “bøffen” og dressingen og opdage, hvordan grønt kan bidrage med smag og tekstur.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
I denne aktivitet skal eleverne opleve, hvordan man kan imødekomme nogle af de smagsmæssige udfordringer, der kan være forbundet med at spise grønt. Eleverne skal lave klassens helt egen ‘Smagshylde’. De skal herunder selv tilberede forskellige smagsgivere (f.eks. ristet knas, gastrik og hoisin), som kan tages i brug, når man laver mad med grønt. Der vil være fokus på umami, aromaer og teksturer.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
  • Umami
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
  • Umami
Herefter skal eleverne lave en grøn pose, hvor de tilsætter forskellige smagsgivere fra Smagshylden for at undersøge, hvordan det kan ændre smagsoplevelsen af grøntsagerne.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Tekstur
I denne aktivitet skal eleverne tilberede forskellige retter med grønt ud fra opskrifter med fokus på velsmag og æstetik. Eleverne kan bl.a. tilberede chili-vandmelon, agurk med spicy sauce og løgsuppe.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
Forestil jer, at I skal åbne en foodtruck, der sælger grøn fastfood. Hvad skal der til, for at det bliver en succes? I denne aktivitet skal eleverne udvælge én af de oplistede 'grønne smagsudfordringer/problemstillinger', som de vil arbejde med. Herigennem får eleverne mulighed for at fordybe sig i viden og færdigheder, de har tillært sig i forløbet.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
Her gives inspiration til udformning af et prøveoplæg inden for emnet grønt, der tager udgangspunkt i forløbet her.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Prøveoplæg
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Udskoling
  • Grøntsager
  • Bæredygtighed
  • Smagsoplevelser
  • Prøveoplæg
Sanser og smag > Tilsmagning
I denne aktivitet skal eleverne eksperimentere med smag og tilsmagning gennem tilberedning af en personlig sansepose, der smages til med forskellige råvarer, herunder grøntsager og krydderurter. Aktiviteten skal danne rammen om en vækkelse af elevernes gastronomiske nysgerrighed.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
  • Sæt ord på smagen
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Duft
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Sans
  • Smag
  • Tilbered
  • Undersøg
  • Duft
  • Beskriv
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
  • Sæt ord på smagen
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
I denne aktivitet skal eleverne tilberede og tilsmage to slags grød med en række ingredienser. Hver gang én ingrediens tilsættes grøden, smager eleverne og vurderer grødens smag og tekstur. Hensigten er at udvide elevernes viden om smag samt færdigheder i at kunne tilsmage mad. Aktiviteten kan med fordel danne afsæt for, at eleverne udvikler deres egen smagfulde grød.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Tilsmagning
  • Smagsoplevelser
  • Sæt ord på smagen
  • De fem grundsmage
  • Tekstur
Aktivitetstyper
  • Tilbered
  • Smag
  • Sans
  • Undersøg
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Tilbered
  • Smag
  • Sans
  • Undersøg
  • Beskriv
  • Tilsmagning
  • Smagsoplevelser
  • Sæt ord på smagen
  • De fem grundsmage
  • Tekstur
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Eleverne skal smage på 5 forskellige råvarer, som repræsenterer de 5 grundsmage. Disse smagsoplevelser skal herefter fortolkes i æstetiske udtryk. Eleverne skal via denne æstetiske proces både træne deres håndværksmæssige færdigheder i billedkunst samt skærpe deres opmærksomhed omkring dét at smage.
Fag
Madkundskab, Billedkunst
Kompetenceområder
  • Fødevarebevidsthed
  • Billedfremstilling
Faglige temaer
  • De fem grundsmage
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Tegn
  • Fremlæg
  • Smag
  • Madkundskab
  • Billedkunst
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Tegn
  • Fremlæg
  • Smag
  • Fødevarebevidsthed
  • De fem grundsmage
  • Smagsoplevelser
  • Billedfremstilling
Eleverne skal blive bevidste om, at stærk ikke er en grundsmag, men at det stærke opfattes via trigeminalsansen.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Undersøgelse
Faglige temaer
  • Trigeminalsansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Beskriv
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Beskriv
  • Madlavning
  • Undersøgelse
  • Trigeminalsansen
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
I denne aktivitet skal eleverne tilegne sig viden om smagssansen og de 5 grundsmage, som smagsløgene kan registrere. Eleverne skal opleve smagen af de 5 grundsmage ved at smage på fem forskellige råvarer. De skal samtidig blive bevidste om, hvilke andre råvarer og retter disse grundsmage indgår i.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • De fem grundsmage
  • Smagssansen
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Udforsk
  • Snak
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Sans
  • Smag
  • Udforsk
  • Snak
  • Smagsoplevelser
  • De fem grundsmage
  • Smagssansen
  • Madlavning
I denne aktivitet skal eleverne identificere forskellige fødevarer, madlavningsprocesser og/eller madlavningsteknikker udelukkende via høresansen og dermed blive bevidste om, at høresansen også har betydning for smagen og smagsoplevelsen. Derudover skal de lære at sætte ord på mad- og smagsoplevelser.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Tekstur
  • Smagsoplevelser
  • Smagens fysiologi
  • Smagslege
  • Tilsmagning
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Sans
  • Beskriv
  • Spil
  • Madkundskab
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Sans
  • Beskriv
  • Spil
  • Tekstur
  • Smagsoplevelser
  • Smagens fysiologi
  • Smagslege
  • Tilsmagning
  • Madlavning
Aktiviteten har fokus på den samlede smagsoplevelse og på de enkelte sansers betydning for denne.
Fag
Madkundskab, Natur/teknologi
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Smag
  • Sans
  • Snak
  • Skriv
  • Madkundskab
  • Natur/teknologi
  • Indskoling
  • Mellemtrin
  • Udskoling
  • Udforsk
  • Smag
  • Sans
  • Snak
  • Skriv
  • Madlavning
  • Smagens fysiologi
  • Smagsoplevelser
Råvarer og retter > Æbler - tilberedning og sorter
I denne aktivitet skal eleverne få kendskab til og viden om æblet, forskellige æblesorter og æblets opbygning. Eleverne skal undersøge æblets smag ud fra de fem grundsmage og udvikle en oversigt over retter, drikke og snacks med æbler. Aktiviteten er grundlag for, at eleverne i aktivitet 2 kan undersøge og vurdere æblets smag sammen med smage fra krydderier, krydderurter og råvarer og i aktivitet 3 kan udvikle eller omfortolke en ret med æbler.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Æbler
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Beskriv
  • Undersøg
  • Madkundskab
  • Mellemtrin
  • Sans
  • Smag
  • Snak
  • Beskriv
  • Undersøg
  • Madlavning
  • Æbler
  • Smagsoplevelser
Smagfulde tal > Smagskombinationer
Målet med aktiviteten er at give eleverne en fornemmelse af begrebet 'sandsynlig'. At bruge de erfaringer, de har fået om kombinatorik og systemer i aktivitet 1 til at beregne sandsynlighed ud fra antallet af kombinationsmuligheder. Det er ikke nødvendigt, at eleverne kender til brøker, decimaltal og procent for at bruge materialet.
Fag
Matematik
Kompetenceområder
  • Statistik og sandsynlighed
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Chance
Aktivitetstyper
  • Undersøg
  • Udforsk
  • Snak
  • Regn
  • Matematik
  • Indskoling
  • Undersøg
  • Udforsk
  • Snak
  • Regn
  • Statistik og sandsynlighed
  • Smagsoplevelser
  • Chance
Undervisningsredskaber (folkeskolen) > Kort og spil
Her finder I brætspillet Smagsriget - et spil der omfatter sanserne, kreativitet, viden og ikke mindst madmod. NB: Kun print-selv.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Grøntsager
  • Smagsoplevelser
  • Smagslege
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Sans
  • Madkundskab
  • Spil
  • Sans
  • Grøntsager
  • Smagsoplevelser
  • Smagslege
Undervisningsredskaber (folkeskolen) > Videoer
Smag og mad er mere end det, vi spiser. Vi har samlet en række videoer, der har fokus på, hvordan vi smager med alle sanserne, og hvordan smagen kommer fra mere end blot den mad, vi kommer i munden.
Fag
Tværfaglig, Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smag med alle sanser
  • Smagsoplevelser
  • Smagssansen
  • Symbolik
  • Trigeminalsansen
  • Social kontekst
Aktivitetstyper
  • Erindr
  • Fortolk
  • Sans
  • Smag
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Tværfaglig
  • Madkundskab
  • Erindr
  • Fortolk
  • Sans
  • Smag
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Smag med alle sanser
  • Smagsoplevelser
  • Smagssansen
  • Symbolik
  • Trigeminalsansen
  • Social kontekst
5. a fra Tarup Skole har været på Vigelsø - en ubeboet ø i Odense Fjord - med kokkene fra Styrbæks for at plukke vilde urter og fange.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Vilde planter
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsoplevelser
  • Vilde planter
  • Madlavning
Skolehaver giver ikke kun jord under neglene, viden om naturens kredsløb og lyst til at smage ny mad. Her udvikler eleverne også sociale kompetencer, får nye fællesskaber og forebygger mobning, viser følgeforskning af Haver til Maver-konceptet.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Madmod
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Madmod
Lærerstuderende afprøvede, hvordan skolehaver kan være en ressource for eleverne i madkundskab
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsoplevelser
Vores smagspartnere, 6.D fra Brøndbyøster Skole besøgte Krogerup Avlsgaard og lavede mad i gårdens udekøkken.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Råvarekendskab
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsoplevelser
  • Råvarekendskab
Hvordan kan børn lære at kende forskel på forskellige æblesorter og deres smag? Denne artikel til inspiration beskriver en temaudflugt gennemført af 5.a. fra Tarup Skole i Odense i samarbejde med Smag for Livet
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Æbler
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsoplevelser
  • Æbler
Undervisning i plantediversitet og økologi er en stor oplevelse, når man selv kan høste, tilberede og spise sin mad i det fri.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Råvarekendskab
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Madlavning
  • Smagsoplevelser
  • Råvarekendskab
Hvordan kan viden, smagsoplevelser og test af forskellige tilberedninger inspirere unge i et uddannelsesforløb? Smagsambassadør Lise Brunk har tilrettelagt en række workshops for et hold unge fra Byhøjskolen i København.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Madglæde
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Madglæde
  • Smagsoplevelser
  • Smag med alle sanser
Smagen af vildt bliver helt særlig, når man også overværer udskæringen af dyret. Smag for Livet-eleverne fra Brøndbyøster Skole fik en stor oplevelse, som de efterfølgende kaldte “Det’ vildt - fra mord til bord”.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • Madlavning
  • Fødevarebevidsthed
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Råvarekendskab
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsoplevelser
  • Madlavning
  • Råvarekendskab
Faglærer Simon Sørensen fra Food College Aalborg, som er Smag for Livet-partner, havde koordineret et udendørs læringsforløb med smag som omdrejningspunkt i Østerådalen i Aalborg. Artiklen her beskriver, hvad der skete i forløbet.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsoplevelser
I maj 2016 holdt Smag for Livet og Kongeskærskolen i Allinge temauge med smag i samtlige fag og for 0. - 8. klasse. Her er materialet, der blev brugt.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Smagsdidaktik
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsoplevelser
  • Smagsdidaktik
Du finder her en engelsksproget opridsning af de 7 smagsdimensioner, som professor Karen Wistoft samt professor Lars Qvortrup identificerer. Dokumentet er et såkaldt 'handout' - et oplæg til undervisning i New York d. 27. marts 2018 ifm. Claus Meyers gastro-kvalificeringsprogram for unge.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens psykologi
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Diskurser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens psykologi
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Diskurser
Denne artikel undersøger smag i en fænomenologisk kontekst og præsenterer mulighederne for at benytte en fænomenologisk tilgang til smag indenfor rammen af uddannelsesteori. Ud fra denne tilgang opstår smag som en kompleks interaktion mellem alle sanser og som et samspil mellem erindringer og forventninger. I denne henseende er smagsoplevelser tegn på en privilegeret, men hidtil relativt uudforsket adgang til kognition. Det er et sanseligt møde, der omfatter læringsmuligheder ikke kun om smag, men også om andre emner gennem smag.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Ved indvielsen af Smag for Livet talte Karen Wistoft om, hvilken rolle smag spiller i faget Madkundskab. Så oplægget her.
Fag
Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Madkundskab
  • Smagsdidaktik
  • Smagsoplevelser
Som en del af undervisningen i dansk har smagsklassen i Brøndbyøster skrevet erindringer om, hvordan deres nytårsaften smagte.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
  • Erindringer
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagsoplevelser
  • Erindringer
Når børn beskriver smagen af decembers risengrød og kanelsukker, småkager og knasende flæskesvær, får sanseoplevelserne selskab af tanker om de nære relationer og fornemmelsen af at flyve. Smag for Livets Karen Wistoft og Mikkel Lassen har set nærmere på smagen af jul ifølge 5.D.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Erindringer
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Erindringer
  • Smagsoplevelser
Her ses et eksempel på, hvordan en klasse har arbejdet med smag og kultur, sammen med lærer Mikkel Lassen. Eleverne beskæftigede sig i undervisningen med, hvordan mad og smag indgår i forskellige kulturelle sammenhænge og situationer.
Fag
Tværfaglig, Madkundskab
Kompetenceområder
  • Måltid og madkultur
Faglige temaer
  • Smagsoplevelser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Madkundskab
  • Smagsoplevelser
  • Måltid og madkultur