Kemi1. g2. g3. g Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDFGiv din vurdering Aktiviteter i forløbet 1 Introducerende fællesmodul 2 Introduktion til aromastoffer og estere 3 Øvelse: Syntese af estere 4 Opsamling på aromastoffer og farvestoffer i frugt og grøntsager 5 Analyse af farvestoffer i fødevarer 6 Øvelse: Analyse af betanin i rødbede 7 Øvelse: Chlorofylindholdet i spinat 8 Formidling og posters 9 Konvivialitet, fællesmåltid og gruppefremlæggelser Forfattere: Lone Berg | Redaktør: Thomas Brahe Vertikale faneblade Aktivitet Der arbejdes med elevernes forståelse af, hvordan man kan analysere, hvilken farve der er i stoffet. I denne forbindelse skal de bl.a. selv lave en øvelsesvejledning. Aktivitet1Lærergennemgang af analyse af koncentration af farvestof og type farvestof (15 min.). Faglige begreber: Lys, absorbans, absorbansspektrum, Lambert-Beers lov. 2Gruppearbejde starter. A. Opsamling på arbejdsspørgsmål til artiklen ”Naturlige farvestoffer i fødevarer” (10 min.) Download artiklen her. Noter: Hvad er farven på frugt og grøntsager afhængig af? Hvad er fordelen ved at bruge HPLC til at bestemme mængden af anthocyanin i en fødevare fremfor f.eks. at bruge et spektrofotometer? Hvorfor kan det være svært at forudse farven af en fødevare, hvis den tilsættes anthocyaniner? 3Gruppearbejde fortsætter. B. Besvarelse af eksamensopgave om ”Chlorofyl i spinat” (30 min.). Download øvelsesarket her. Download ark med besvarelser her. 4Gruppearbejde afsluttes. C. Udarbejdelse af øvelsesvejledning til bestemmelse af chlorofylindholdet i spinat (30 min.). 5Opsamling på klassen (5 min.). ForberedelseForberedelseFor eleverne gælder: Læs artiklen ”Naturlige farvestoffer i fødevarer”. Læs s. 183-188 i Basiskemi B