MadkundskabUdskoling Kopiark og PDF Kopiark Hent alt som PDF Indhold med samme tema Madens æstetik (9) Æg (5) Aktiviteter i forløbet 1 Teksturkort som introduktion til æggeeskperimentet 2 Æggeeksperimentet Forfattere: Cathrine Terkelsen, Anne Torpegaard Festersen | Redaktør: Thomas Brahe, Anne Torpegaard Festersen Vertikale faneblade Aktivitet I denne aktivitet skal eleverne få kendskab til og viden om æggets mange anvendelsesmuligheder og madtekniske egenskaber. Eleverne skal arbejde undersøgende og eksperimenterende. Fælles for alle aktiviteterne er, at de gennemføres uden en egentlig færdig opskrift. Eleverne vil blive præsenteret for et arbejdsark, som indeholder en ramme for aktiviteten med tilhørende undersøgelsesspørgsmål. Alle sanser skal i spil, så eleverne får en fornemmelse af, at sanser er vigtige som analyseredskab, når maden skal undersøges. Aktivitet1Introduktion: Man kan med fordel introducere eleverne for, hvad det vil sige at arbejde eksperimenterende og undersøgende. Fokus er, at eleverne skal turde forsøge, fejle og prøve igen. Husk gerne eleverne på, at det er ok at fejle. Det er sådan, de lærer at gøre det bedre og løfte opgaven til et nyt niveau. Det er vigtigt, at eleverne bliver gjort opmærksomme på, at alle sanserne skal i spil. De må gerne smage, lugte, føle og italesætte æggets tekstur. Ønsker man, at eleverne skal stifte bekendskab med relevante madtekniske begreber i forbindelse med tilberedning af æg, så kan man med fordel arbejde med følgende: Tekstur. Mundfølelse Emulsion Madtekniske egenskaber Æg som hævemiddel Æg som emulgeringsmiddel 2Eksperimenterne: Klassen deles i grupper af ca. 3-4 elever Klassen tildeles et kompendium, som er rammesættende for eksperimenterne. Eleverne skal undervejs nedskrive resultater, tanker og sanseindtryk. 3Vidensdeling: Organiser en kort præsentationsrunde med udgangspunkt i elevernes forskellige tilberedninger. I præsentationsrunden kan man komme ind på følgende: Er eleverne blevet bekendt med, hvad det vil sige at arbejde eksperimenterende? Hvilke sanser fik eleverne i spil under eksperimentet? Og hvordan undersøgte eleverne ægget? Hvilke begreber og ord brugte eleverne til at forklare æggets smag og tekstur? Fandt eleverne frem til, hvad begrebet madteknisk egenskab gik ud på? Og hvilken betydning havde det på ægget? Smagte ægget forskelligt alt efter tilberedning? Og hvordan smagte det? Var der noget, som smagte mere gennemtrængende end andet? Konsistens, tekstur, smag, mærkede I på maden? 4I den opsamlende del eller i selve undersøgelsesprocessen kan I gøre brug af arket Smag op fejlen og lær ForberedelseForberedelsePrint det vedhæftede kompendiemateriale. Side to i kompediet er udarbejdet til aktivitet 1 og resten til aktivitet 2. Indkøb. Æg Sukker Eddike Salt Olie(smagsneutral) Sprøjteposer LæringsmålLæringsmålDer sigtes mod følgende færdigheds- og vidensmål fra: Fælles Mål for madkundskab 7.-9. klasse: Eksperimenterende madlavning: Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning Eleven har viden om sensorik og smag Madtekniske egenskaber og håndværk: Eleven kan eksperimentere med ingredienser og metoder Eleven har viden om metoder og ingrediensers madtekniske egenskab Læringsmål: Jeg ved, hvad det vil sige at arbejde undersøgende. Jeg ved, hvordan jeg kan anvende mine sanser til at undersøge maden. Jeg kan sætte ord på æggets smag og tekstur. Jeg kan undersøge æggets madtekniske egenskaber. UddybendeUddybendeÆg kan bruges på så mange måder, at smagen af æg kan variere fra det fine, milde og lette til det tungt mættende og krævende.Klik på nedenstående link, og få et overblik over de mest typiske måder at spise og bruge ægget på. Ægget med de mange muligheder. Smagen af æg. Madkulturen har i samarbejde med Roskilde kommune udviklet dette undervisningsforløb om æg. Madkundskab- undervisningsforløb om æg