Hver dag bruger børn i vuggestue og børnehave en god portion tid på at spise sammen. Her er ikke bare sunde måltider, socialt samvær og hyggestunder, men også muligheder for, at børnene kan udvikle maddannelse.
Det er udgangspunktet i et nyt inspirationskatalog fra Måltidspartnerskabet med titlen "Madleg". Her indbydes daginstitutioner og pædagoger til at bruge maden og måltiderne til at give børnene trivsel, læring og udvikling.
"Madleg" introducerer bl.a. et pædagogisk/didaktisk redskab kaldet Maddannelsesblomsten, som viser hvordan børn og voksne kan fokusere på såvel sanser, sprog og håndværk som madglæde og -mod, sociale kompetencer og kulturel mangfoldighed.
Inspirationskataloget kan downloades fra Måltidspartnerskabets hjemmeside.
Se også:
Find smagseksperimenter i børnehøjde i Prøv Selv-sektionen på dette website.
Download bogen Mod en smagspædagogik af professor Karen Wistoft og ph.d. Jonatan Leer.
Omtalt i artiklen
Ellen Ravn Habekost er lektor ved Lærer- og pædagoguddannelsen i Jelling, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, hvor hun underviser i faget madkundskab, sundhedsfremme og bevægelse. Ellen har opbygget et skolehavemiljø i Jelling og arbejder med dette, både i den ordinære undervisning på lærer- og pædagoguddannelse og i samarbejde med lokale daginstitutioner og en kostkonsulent.
I Smag for Livet arbejder hun med at udvikle smag i relation til maddannelse og bæredygtighed.
Ellen arbejder også med smag og madlavning med mennesker med nedsat funktionsevne og driver sammen med sin mand Christian og parrets børn det lille husmandssted Bøgely med en lille aroniamark, brombær, hyld og slåen omkring hestemarken, nøddehegn ved fårefolden, lidt spisekaniner, høns og kyllinger, en bigård og en bær-, frugt- og køkkenhave.