Gå til hovedindhold

Vil du have nyt om smag inden for forskning, håndværk og undervisning? Tilmeld dig Smag for Livets nyhedsbrev her.

Du er her

Aktiviteter med temaet Social kontekst

Kultur og traditioner > Smag og behag i religionerne
Gennem deltagelse i et orienteringsløb, hvor der bl.a. indgår konkrete smagsoplevelser, skal eleverne tilegne sig viden om madkulturer og specifikke madritualer i de tre abrahamitiske religioner. Den indsamlede viden anvendes videre i aktivitet 2 - "Spil om smagen i religionen".
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Livsfilosofi og etik
Faglige temaer
  • Tro
  • Madkultur
  • Ritual
  • Social kontekst
  • Jødedom
  • Islam
  • Kristendom
Aktivitetstyper
  • Udforsk
  • Bevæg
  • Løs
  • Lav
  • Smag
  • Kristendomskundskab
  • Mellemtrin
  • Udforsk
  • Bevæg
  • Løs
  • Lav
  • Smag
  • Livsfilosofi og etik
  • Tro
  • Madkultur
  • Ritual
  • Social kontekst
  • Jødedom
  • Islam
  • Kristendom
Gennem spillet "Spil om smagen i religionen" skal eleverne forstå, udtrykke og anvende den viden, de har om madkultur og smag i de tre abrahamitiske religioner. Eleverne skal selv være med til at designe spillet ved at lave spørgsmål til det.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Livsfilosofi og etik
Faglige temaer
  • Ritual
  • Social kontekst
  • Jødedom
  • Islam
  • Kristendom
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Lav
  • Beskriv
  • Skriv
  • Smag
  • Kristendomskundskab
  • Mellemtrin
  • Spil
  • Lav
  • Beskriv
  • Skriv
  • Smag
  • Livsfilosofi og etik
  • Ritual
  • Social kontekst
  • Jødedom
  • Islam
  • Kristendom
Gennem blindsmagning skal eleverne vurdere og diskutere aspekter omkring smagens betydning/rolle ud fra de tre abrahamitiske religioners madkultur i forhold til sociale og kulturelle forhold og deres egen livsverden.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Livsfilosofi og etik
Faglige temaer
  • Ritual
  • Madkultur
  • Social kontekst
  • Jødedom
  • Kristendom
  • Islam
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Beskriv
  • Skriv
  • Smag
  • Kristendomskundskab
  • Mellemtrin
  • Snak
  • Beskriv
  • Skriv
  • Smag
  • Livsfilosofi og etik
  • Ritual
  • Madkultur
  • Social kontekst
  • Jødedom
  • Kristendom
  • Islam
Kultur og traditioner > Maskulinitet, smag og samfund
På basis af elevernes besvarelser i spørgeskema skal eleverne nu udarbejde pindediagrammer, kigge efter mønstre i besvarelserne samt vurdere dataenes validitet og reliabilitet.
Fag
Samfundsfag
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Kritisk refleksion
  • Kønsroller
  • Diskurser
  • Social kontekst
Aktivitetstyper
  • Snak
  • Regn
  • Samfundsfag
  • Udskoling
  • Snak
  • Regn
  • Kritisk refleksion
  • Kønsroller
  • Diskurser
  • Social kontekst
Undervisningsredskaber (folkeskolen) > Videoer
Smag og mad er mere end det, vi spiser. Vi har samlet en række videoer, der har fokus på, hvordan vi smager med alle sanserne, og hvordan smagen kommer fra mere end blot den mad, vi kommer i munden.
Fag
Tværfaglig, Madkundskab
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smag med alle sanser
  • Smagsoplevelser
  • Smagssansen
  • Symbolik
  • Trigeminalsansen
  • Social kontekst
Aktivitetstyper
  • Erindr
  • Fortolk
  • Sans
  • Smag
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Tværfaglig
  • Madkundskab
  • Erindr
  • Fortolk
  • Sans
  • Smag
  • Udforsk
  • Undersøg
  • Smag med alle sanser
  • Smagsoplevelser
  • Smagssansen
  • Symbolik
  • Trigeminalsansen
  • Social kontekst
Undervisningsredskaber (folkeskolen) > Kort og spil
Gennem spillet "Spil om smagen i religionen" skal eleverne forstå, udtrykke og anvende den viden, de har om madkultur og smag i de tre abrahamitiske religioner. Eleverne skal selv være med til at designe spillet ved at lave spørgsmål til det. NB: Spillet er print-selv.
Fag
Kristendomskundskab
Kompetenceområder
  • Livsfilosofi og etik
Faglige temaer
  • Social kontekst
  • Ritual
  • Jødedom
  • Islam
  • Kristendom
Aktivitetstyper
  • Spil
  • Lav
  • Beskriv
  • Skriv
  • Smag
  • Kristendomskundskab
  • Spil
  • Lav
  • Beskriv
  • Skriv
  • Smag
  • Livsfilosofi og etik
  • Social kontekst
  • Ritual
  • Jødedom
  • Islam
  • Kristendom
Skolehaver giver ikke kun jord under neglene, viden om naturens kredsløb og lyst til at smage ny mad. Her udvikler eleverne også sociale kompetencer, får nye fællesskaber og forebygger mobning, viser følgeforskning af Haver til Maver-konceptet.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Madmod
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Madmod
Du finder her en engelsksproget opridsning af de 7 smagsdimensioner, som professor Karen Wistoft samt professor Lars Qvortrup identificerer. Dokumentet er et såkaldt 'handout' - et oplæg til undervisning i New York d. 27. marts 2018 ifm. Claus Meyers gastro-kvalificeringsprogram for unge.
Fag
Tværfaglig
Kompetenceområder
  • -
Faglige temaer
  • Smagens psykologi
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Diskurser
Aktivitetstyper
  • -
  • Tværfaglig
  • Smagens psykologi
  • Social kontekst
  • Smagsoplevelser
  • Diskurser